RTV Teorija i praksa

Na pitanje Da li EP nameče ponašanje potrošača u skladu sa interesima oglašivača - pozitivno su odgovorila 365 ispitanika, što predstavlja više od 60%. Zbog svega ovoga još više se nameće potreba da se svesnom političkom akcijom oslobodimo izvesnih sadržaja i formi koje se unose, svesno ili nesvesno, u našu zemlju iz kapitalističke produkcije i društvenih odnosa. Koliko su se „odgovomo”, bez nužnog proučavanja ove oblasti, odnosili skoro svi zainteresovani činioci i učesnici u propagandi, govori podatak da doskora Savezno udruženje propagandista Jugoslavije nije imalo svoj kodeks „dobrog ponašanja”. Postavlja se pitanje da li je bilo potrebno da se čeka da inicijativu za regulisanje ove oblasti pokrenu najviši forumi Saveza komunista i Socijalističkog saveza radnog naroda Jugoslavije,-pa da pre nekoliko meseci Savezna privredna komora Jugoslavije donese potrebne uzanse za ponašanje učesnika u ekonomsko-propagandnoj delatnosti, koja se neminovno nametnula kao nužnost u savremenoj razmeni dobara i koja, pored angažovanja velikih materijalnih sredstava, ima i svoju širu društveno-političku dimenziju. Treba podsetiti da je još 1974. godine Komisija za EPP pri JRT donela svoj kodeks i publikovala ga u Biltenu koji je poslat svim komitentima, sa napomenom da je od dana njegovog donošenja, pa u buduće, njegova primena obavezna za sve RTV centre u zemlji. lako za intemu upotrebu, nije bio obavezan ni za kog van JRT, rezultati nisu izostali. Primenom ovog akta izvršena je selekcija svih, za program neprihvatljivih spotova i propagandnih рошка, a s tim se navodno pojavio i problem nesuglasica između proizvođača spotova i medija. Za mene i moje kolege takvi spo.tovi ne postoje. Jednostavno ima spotova i рошка koji i pri najvećoj toleranciji redakcija ne mogu da se uklope u uzanse našeg kodeksa. Pre nego što navedem neke stavove o filmovima totalnog odstupanja, hoću da dam odgovor na zamerku da „nemamo ujednačene kriterije”. To na prvi pogled možda deluje tako, no za mene to je samo varijanta subjektivnosti urednika, ali to može da se dogodi samo kada je u pitanju spot sa malim zamerkama, koji ne odstupa bitno od zahteva kodeksa, pa je neki od urednika rigorozniji i ne prihvata, a neki smatra da bez većih posledica po program spot može da prođe. Ne retko na odluku urednika utiču i mentalitet, shvatanja i način vaspitanja slušalaca i gledalaca kojima je program namenjen.

133