RTV Teorija i praksa

Ali, izvesna tolerancija koju sebi dopuštamo zbog ekonomskih aspekata ekonomske propagande, ne daje nam za pravo da zapostavimo etičke principe našeg samoupravnog društva. S obzirom na razvoj jedinstvenog jugoslovenskog tržišta, moramo postiči da na celoj teritoriji SFRJ važe jednaki osnovni principi za pripremanje propagandnih poruka. Pri tome polazimo od jednakih idejno-političkih i društveno-ekonomskih osnova i moramo poštovati u tom prostoru afirmisane vrednosti. Takva politika, međutim, ne isključuje izradu posebnih programskih načela u svakoj republici i pokrajini koja bi u okviru opšteusvojenih normi, održavala stepen društvenog i privrednog.; razvoja i nacionalne specifičnosti. Smernice i norme koje obezbeđuju ujednačenje kriterija i zajedništvo svih RTV centara, a time i regiona, iznete su u kodeksu EPP i u uzansama u ekonomskoj propagandi Privredne komore Jugoslavije. Najčešće devijantne pojave koje prate EP produkciju pojavljujuj se usled toga što proizvođači poruka ponekad ne uvažavaju potrebe i zahteve konkretnog društvenog i ekonomskog trenutka. EP produkcija bi se morala uključiti u opšte napore za afirmaciju domače proizvodnje, da učvrščuje uverenje da se kvalitet ne skriva samo iza stranih imena proizvoda. Propagiranjem licencnih proizvoda ne bismo smeli popularisati ; strana gledanja i nama tuđe društvene odnose. Obaveštenja ne bi smela da podstiču potrošački mentalitet. Pogotovu ne smeju navoditi Ijude na prekoračenje okvira životnog standarda kakav mogu postiči svojim radom. Luksuzne predmete treba prikazivati samo kao proizvode koje naše tržište, doduše, nudi i koji se mogu kupiti, ali ne i kao nužnost, nešto bez čega je život manje vredan ili pust. EP poruke, da bi odgovorile svojoj nameni, moraju biti istinite, j jasne i nedvosmislene, Treba da prikazuju stvarnu vrednost artikala i usluga. Moraju biti tako oblikovane da doprinose estetskom vaspitanju građana. Posebno kad su u pitanju obaveštenja namenjena deci i maloletnicima. ]oš je i svatljivo kad deca sudeluju u propagiranju proizvoda namenjenih njima, ■. ali kad je dete übačeno u spot samo radi iskoriščavanja sentimentalno-emotivne naklonosti roditelja prema deci je nedopustivo. Nije česta, ali je prisutna pojava da se u propagandne svrhe upotrebljavaju, da ne kažem zloupotrebljavaju, istorijske i kulturne vrednosti i autoriteti našeg javnog života. Posebna pojava, možda i najneprihvatljivija, je prisutnost lascivnih scena i pornografije.

134