RTV Teorija i praksa

TREBA SLUŠATI TIŠINU Kulturni mozaik zemalja u razvoju, rekosmo, raznovrstan je i bogat Nije slučajno što u razmišljanjima o njemu često prevladaju teme Afrike, јег su se kolonijalni i neokolonijalni interesi u njoj najvidljivije i prelamali. Međutim, to ne znači da su druga geografska područja imuna na probleme o kojima je i u Africi reč. Naprotiv, reč je često o istovetnim problemima kojima se samo priključuju novi, specifični, često teži ili manje uočljivi. Najbolji primer je Latinska Amerika. O njoj je dosta pisao i govorio argentinski esejista i roraansijer Luis Piko Estrada. Specifičnost latinoameričke ekonomske i političke situacije navela je Estradu na zaključke u kojima nema mnogo optimizma, No, pođimo redom u tom poznanstvu koje nam nudi Estrada. „Slika je kraljica u Latinskoj Americi. Na ovom kontinentu postoji neutoljiva glad za slikom. Otuda i tolika glad za filmom i televizijom.” Iz ove činjenice proističe i toliko prisustvo zapadnog filma i emisija ne samo u bioskopskim salama nego i na programu latinoameričke televizije. Pomenuli smo podatak da u pojedinim zemljama Latinske Amerike uvezeni program dostiže cifru od 84% kome treba dodati i nov podatak da u istom tolikom procentu i američki film okupira repertoar latinoameričkih bioskopa. U takvoj situaciji sigurno je teško da se razvijaju nacionalne kinematografije. Meksički romansijer Karlos Fuentes pisao je: ~Mi živimo u zemljama u kojima nije sve rečeno i u kojima još uvek treba pronači način da to bude rečeno”. Mnogi su saglasni sa konstatacijom da film i televizija u Latinskoj Americi još uvek ne govore o Ijudima „koji žive, pate i rade.” Govoreći o ogromnom uticaju drugih na život Latinske Amerike Luis Piko Estrada kaže: „Sve do današnjeg dana Latinska Amerika je bila posmatrač i često je bez sopstvene volje pisala tuđu istoriju a da pri tome nije bila glavni akter sopstvene istorije. U audiovizuelnom domenu ovo je region koji bombarduju strane slike (svako južnoameričko dete zna, blagodareči televiziji, do najsitnijih detalja holivudsku varijantu osvajanja Divljeg Zapada ali loše poznaje istoriju sopstvene zemlje). Ovo je region čiju istoriju još uvek drugi pričaju”..

34