RTV Teorija i praksa

Ilustrujući ove svoje stavove Luis Piko Estrada pominje dve najznačajnije epizode latinoameričke istorije: Kortesovo osvajanje Meksika i borbu protiv španske dominacije koju je vodio Simon Bolivar. „Obe ove teme bile su predmet američke super produkcije sa Tajronom Pauerom i Čarltonom Hestonom kao zvezdama. Oba filma snimljena su da bi zadovoljila zakone potrošačkog društva i zato su bila natopljena nasiljem, seksom i avanturama. Ta situacija siročeta koja je karakteristična za tretman tema koje bi trebalo gledaoce da nateraju da se identifikuju sa svojom istorijskom prošlošću, frapantno je prisutna i na televiziji, Dete u Južnoj Americi posredstvom jednog arhaičnog Betmena i kreolca zvanog Zoro, dobija tragikomičnu verziju borbe za nezavisnost.” Analizirajući program televizije u latinoameričkim zemljama Luis Piko Estrada kaže da osim časnih izuzetaka televizijski programi imaju zadatak pre svega da zabave. Otuda na repertoaru glavno mesto zauzimaju melodrame, muzičke komedije, komični filmovi. Ista je situacija i sa domaćom proizvodnjom televizijskog programa. Po mišljenju Estrade trenutnu situaciju veoma je teško izmeniti: „Televizijske stanice, što se tiče uvoza, zavise od nekoliko međunarodnih firmi. A bioskopske dvorane takođe kontroliše nekoliko velikih distributerskih kuća. Ne zaboravimo da čitavu tehniku - laboratorije, osnovni materijal, kamere itd. - takođe uvozimo, da njenu proizvodnju kontrolišu multinacionalne kompanije od kojih, dakle, neposredno zavisi i industrija kulture.” Luis Piko Estrada kaže da na prvi pogled situacija u Latinskoj Americi u ovoj oblasti ne izgleda tako tragično. Pa ipak, kaže on, ~da bi se analizirala latinoamerička kultura slike, treba manje voditi računa o onome što se kaže, a više o onome što se podrazumeva. Manje treba slušati reči nego tišinu.” Otuda je i stvarna poruka o stanju na planu audiovizuelnih medija u Latinskoj Americi „jedna tajna poruka koja se čita između redova i koju tako treba i interpretirati.” Jer, u Latinskoj Americi Još uvek traje epopeja pobeđenih, a nova epopeja čeka svoj trenutak.” Eto jednog dela mozaika viđenog iz posebnog ugla. Vredno ga je zabeležiti. Kao podsetnik. I kao iskustvo.

35