RTV Teorija i praksa

njihovi autori pomno odabrali da upozore na stvarne mogućnosti savremene radio-drame uopšte, i modernih radiofonskih izražajnih sredstava posebno. Pažljivijem slušaocu podnetih referata i reprodukovanih delova emisija nije promakao utisak da se od jutra do večeri na radio-talasima najširi auditorijum neposredno upoznaje sa osobenim stvaralaštvom u kome svet jednog nevidljivog pozorja podseća na jedinstvenu spregu nauke, umetnosti, tehnike i elektronike. U poslednje vreme i mimo svega onoga što se događa na največem jugoslovenskom festivalu radija, „Nedelji radija" u Ohridu (smotra emisija svih žanrova, diskusione tribine, različiti stručni razgovori) - pojedine radio-stanice, kao što je to sada učinio Radio-Novi Sad, organizuju simpozijume ili savetovanja o nekim problemima bitnim za one koji stvaraju radijske programe. Tako je, na primer, početkom aprila ove godine Radio-Zagreb na sastanku oveče grupe autora, reditelja, ton-majstora i drugih, održanom u Stubičkim Topiicama, u znatnoj meri doprineo pouzdanijem vrednovanju sopstvenih napora u negovanju mnogih stilova i oblika domače i inostrane radio-drame, a i podstakao na razmišljanje 0 veoma složenoj radio-dramskoj delatnosti koja u našoj sredini postiže rezultate čije stvarne vrednosti nisu lišene i najvećih priznanja i nagrada i u svetskim razmerama. Ono što je tada, na razgovorima u Stubičkim Toplicama, pored izvanredne organizacije i sistematičnosti u izlaganjima pozvanih, najviše impresioniraio zainteresovane i prisutne, svakako je bilo sadržano u činjenici da se tu radilo o istorijatu zagrebačke radio-drame, ali istorijatu koji nije samo redosled datuma, događaja i svakojakih pojedinosti, nego je i dug proces koji kontinuitetom i rezultatima potvrđuje opravdanost pobuda svih onih čije je stvaralaštvo i najveća vrednost tog procesa. Tu se nedvosmisleno pokazalo kako uporno treba uspostavljati najprisnije odnose sa piscima, počev od onih koji tek dolaze, a i kako poslu valja pristupati laboratorijski, timski, bez ikakvih improvizacija i proizvoljnosti. 1 u Stubičkim Toplicama, i tu skoro, u Novom Sadu najzapaženije je bilo to, da tvorci naših radio-dramskih programa svoju stvaralačku pažnju podjeđnako usredsređuju i na ono što se, uslovno, može smatrati klasičnim radio-dramskim izrazom, a 5 na nebrojene poduhvate da se i najsmelijim zamislima i dometima eksperimentiše u radiofonskom prožimanju reči i zvuka. Tako je i tema

40