RTV Teorija i praksa

pesnički), fonografski zapisi, muzički i drugi citati spojiii su sc u slojevito biće, polifono. Rczovima, smcnom sccna i promcnom ritma, kao višetočje prisutno - опо dočarava vreme razbuktalog fašizma koji se svojom übitačnom mašinerijom i pompeznom, pervertiranom reči kao vodopad survalo na ugroženu jcdinku. KOLAŽ U eksperimentu Poslanica ptica kompozitor Ivana Stefanović i ton-majstor M.Radojčić su demonstrirali mogučnost režijskog stola. Proces u studiju se sastojao od pažljivog raspoređivanja materijala u vertikali, njegovom novom ambijentiranju, u mešanju, pretapanju, kombinovanju i slaganju po vertikali. Pevanju ptica koje je služilo kao isključivi zvučni osnov nijednog trenutka nije oduzeta autentičnost, mada je samostalna muzička celina u obliku čiste svite. Značajna osobina radijske igre je vajanje specifične zvučne rečenice smenom muzike i ostalog zvučnog materijala. Osnovni radiofonski karakter Hidrodijalektike je u brzoj montaži zvučnog materijala koji priča priču o „nužnosti istorijskih seizmičkih pomeranja tla” koja vode u zemljotrese (ovde vodopljuse) i prelaze iz jednog istorijskog razdoblja u drugo. Covek, hoteći da ovlada silama prirode (a ovde je voda simbol prirode) ne uspeva da odstrani u vodi ogledalo svog lika, svog htenja da se međusobno otima o već oteto od prirode. Tako korača u hidrogensku katastrofu sa Ijupkom nadom da če početi sve iznova, od kapi vode do „teške” vode. Montaža je striktno vodila računa o mogućnostima polifokalne percepcije. Izbor prepoznatljivih, gimnazijskih asocijacija i laka muzika čine ovu emisiju vedrom i situiraju temu, karikaturalno interpretovano, u popularni žanr. Filozofska premisa je poslužila za igrariju која, očito, nema za cilj ozbiljnije, kritičko sagledavanje sveta. ZAKLjUČAK Tehnika je svojim razvojem, pronalaženjem novih načina snimanja, bitno uticala na razvoj radijske igrc. Ona pruža neograničene mogućnosti kombinovanja. Ona je učinila da se radio-dramska forma osamostali kao specifičan žanr. fonsko delo se ne može čitati, več slušati.

53