RTV Teorija i praksa

nepoznatc širokim krugovima slušalaca iz razloga koji su delimično, u prethodnom izlaganju navedcni, S jcdnc strane, tada je bila slaba ili gotovo nikakva propaganda programa a, s druge strane, cclokupni radio bio jc potisnut prcd naletom televizije. Na to su uticali i drugi činioci, ali jedan od značajnih bio jc da ne postoji navika širokog kruga korisnika radija da ove sveže sadržaje prihvataju u funkciji sopstvenog života. Jednostavno, Ijudi nisu naviknuti da od malena prate deo svog života sa magnetofonske vrpce. Slušalac bez kulture slušanja nije u stanju da ima pun doživljaj radio-emisije. Stoga zapuštanje jednog vida obrazovanja ima direktne negativne posledice na formiranje ličnosti, do koje je društvu i te kako stalo. 1 pitanje termina je ozbiljno. Naime, mnoga ostvarenja propadaju zbog toga. Kao primer uzmimo Krajputaše, delo koje je dobilo međunarodno priznanje a emitovano je u okviru stalne emisije „Stvaraoci i dela”. Može se slobodno postaviti pitanje koliko je slušalaca pratilo ovu emisiju koja prevashodno donosi vesti iz kulture. Ona svakako spada u domcn kulturc, ali po tipu i sadržini apsolutno odudara od ponuđenog termina. Takvih primera ima više, pa ih nije potrebno posebno isticati. Sličnu sudbinu doživljavaju i ostala cksperimentalna ostvarenja, jer se prave samo za festivale i, ako se uopšte emituju, nalaze se u tekućoj shemi radija u okviru nekih drugih emisija. Ono što naročito zabrinjava jeste činjenica da autor nikada ne može da sazna kakav utisak ostavlja njcgovo delo na slušaoca. Tako se i velika ostvarenja utapaju u svakodnevnu produkciju, što loše utiče na stvaralačku klimu. Značajna umetnička ostvarenja doživela su svoju punu afirmaciju tck pred publikom, za koju su i stvarana, Kada radio vodi kulturnu politiku koia če stvoriti ugled zvuku - mediiu radiia, politiku koia če slušaocima približiti i nova kulturna dobra, kao što је izražajno sredstvo o kome pišcmo, onda je sigurno da će biti korisnika koji čc u svoje vlastite programc koriščenja kulturnih dobara, kao što su glcdanje filma, poseta pozorištu, čitanje knjiga, uvrstiti još jedan medij angažovano slušanje radija. U tom smislu postojanje jednog pozorja zvuka koje bi vodilo afirmaciji postojećih vrednosti radio-programa, značilo bi korak bliže potpunijem korišćcnju kulturnih vrednosti, koje stvaraju ovo vreme i ovi Ijudi,

81