RTV Teorija i praksa

Openheim), Vito Akonći (Vito Aconci), Brus Nojman (Bruce Neuemann) i drugi već osvedočeni stvaraoci. Među njima su i naši video-umetnici koji prostore za svoja video-istraživanja dobijaju isključivo zahvaljujuči Centru za eksperimentalni film, fotografiju i televiziju, osnovanom nedavno pri zagrebačkoj Galeriji za suvremenu umjetnost. Daleko od televizije. Brus Nojmanova želja da od njujorške CBS stanice dobije jednočasovni termin da bi ispitao mogućnosti kolor magnetoskopa, ostala je neispunjena. No, beogradski umetnici okupljeni oko Studentskog kulturnog centra nemaju sredstva ni za crno-belu video-opremu! U tom kontekstu uputno je setiti se Marksovog Nacrta kritike političke ekonomije koji predstavlja svojevrsnu prolegomenu za neka istinski slobodna i istinita opredeljenja u sferi umetničkog. I - još jednom istinskog, autentičnog televizijskog jezika, gotovo nesavladanog i nekorišćenog u velikom delu programa klasično koncipirane televizije. TELEVIZIjA KAO KREATIVNI MEDIJ Video-istraživanjima koja predstavljaju jedan od puteva ka kreativnoj televiziji, najkraće se stiže do jedne bitne činjenice ekstralingvistički komunikacioni k6d ne obrazuje se po ugledu na jezik! Promašaji mnogih televizijskih „stvaralaca” upravo su bazirani na nepoznavanju ove istine. Televizija-po-sebi predstavlja srž onoga što je još Pazolini (Pasolini) nazvao auđiovizuelnom komunikacionom formom, želeći da je razluči od kinematografske, a time i kinematografsku od filmske. Televizija-po-sebi ne predstavlja sistem semiologije stvarnosti ili akcije; podižemo glavu, negodujemo, krećemo se, zauzimamo određeni položaj - svi ovi gestovi jesu komunikacioni činovi kojima nešto saopštavamo drugima, ili iz kojih drugi zaključuju nešto o nama. No, ovi gestovi nisu stvarnost već konvencija i kultura. Jer, gestovi i pokreti nisu deo instinktivne Ijudske prirode već sistema ponašanja koji se uči. Konvencija i kultura nerazlučivi su sadržatelji svake komunikacije pa i audiovizuelne koja ima autentično svojstvo mikro-istraživanja znaka podvedenog pod nivo značenja. Stoga največi broj ostvarenja video-umetnika, na primer, laicima deluje kao usporena filmska enigma, laicima, ali пе i onima koji ovoj vrsti umetnosti prilaze bez literarnih predubeđenja ili otpora. Jer, sadržina video-ostvarenja je relevantna formi ili jeziku - znak je jednak značenju, No, ne zaboravimo, radi se o onom bitno osiromašenom značenju plasiranom sa ciljem da ga obogati

97