RTV Teorija i praksa

pregled, Iz tropskih šuma ili Imate li kameru?” deca koja su mogla da biraju kanal komercijalne televizije opredeljivala su se za program tog kanala koji im je obično pružao izbor crtanih filmova, filmova sa Divljeg zapada i sličnih - u mnogo čemu isto kao Američka komercijalna televizija. Međutim, ako je dete moglo da gleda samo program BBC to jest ako komercijalna televizija još nije prodrla do njegovog kraja - ono je moglo ili da isključi televizor ili da gleda obrazovni program. U takvim uslovima, kažu engleski istraživači, „znatan broj dece se opredelio da gleda takve programe i uživao je u njima”. Vilbur Šram (Wilbur Schramm) parafrazira i citira Hilda Himelvajt (Hilde Himmelweit)

1. Ко treba da piše kritike dečjih TV programa? Samoj deci se ne može poveriti taj posao јег sva istraživanja koja su ikada vršena na ovom polju svode se na zaključak da deca obično pozitivno ocenjuju svaki program kada ga gledaju izolovano, kada nemaju mogučnosti da ga direktno ili neposredno upoređuju sa nekim drugim, Stručnjaci za rani dečji uzrast nisu kvaiifikovani, jer kritičar mora da poznaje najnoviju stručnu literaturu, a malo je dečjih pedagoga koji je prate i koji znaju da pišu, Klasični televizijski kritičar, uvek srečan da otkrije dobru nameru, lako biva zaveden ozbiljnošću ciljeva kada su potencijalni gledaoci deca, Рге nekoliko godina na jednom međunarodnom simpozijumu sociologa pokrenuta je ideja da se u nekoliko različitih zemalja ispita reagovanje dece па programe koji su dobili nagradu UNESKO ~Prix jeunesse” kao najbolji dečji programi godine, Dobitnici nagrade su bili jedan ncmi lutkarski film, jedan crtani film i jedna pantomima, upravo takvi da ih mogu prihvatiti gledaoci različitih kulturnih srcdina, jedna nagrada je pripala Švcdskoj, a dve Čehoslovačkoj. I pored toga što jc bio ra/rađen plan testiranja, socijalni psiholo/i u pojedinim

181