RTV Teorija i praksa

staklenih vlakana koji, u principu, funkcionišu na laserskim osnovama. Naravno, ove manifestacije tehno-evolucije imaju prvenstveno za cilj da omoguće efikasnije i unosnije delovanje „mrežno-relejnih” sistema kakvi đahas postoje u svetu. Zato, kada govorimo o gore navedenim karakteristikama razvoja, mi ne možemo automatski govoriti o alternativnim televizijskim sistemima, već ove razvojne tendencije možemo delimično smatrati i kao reakciju upravo na pojavu i delovanje prvih alternativnih televizijskih sistema koji su svojom pojavom sigurno übrzali promene do kojih u poslednje vreme u „profesionalnim” televizijama sveta sve brže dolazi. Kada je šezdesetih godina televizijski medij prodro u većinu zemalja sveta, a u zapadnom industrijalizovanom svetu došlo do zasićenja u pogledu televizijskih prijemnika i mogućih televizijskih kanala, niko drugi do Japanci, 1968. godine, pojavili su se na svetskom „medijskom tržištu” sa sada več legendarnim televizijskim Porta-pak sistemom koji je u prvom smislu doneo revolucionarne izmene u pogledu strukture i funkcije televizijskog medija. U stvari, radilo se o jeftinom, pokretnom, minijaturnom, laganom, televizijskom sistemu koji je uključivao televizijsku kameru i magnetoskop, a koji je proizvela čuvena elektronska kompanija Soni. I dok je televizijski hardware, a pogotovo magnetoskop, do 1968. godine poznavao isključivo glomazan, statičan, komplikovan i veoma skup strukturalni oblik, sa pojavom porta-paka dolazi do potpuno suprotnih oblika televizijskog hardware-a. Porta-pak se pojavio u industrijalizovanom Japanu, bio je namenjen prvenstveno američkom tržištu, jer koliko god to izgledalo čudno, i ako u stvari jedini u svetu vladaju portabl televizijskom tehnologijom, Japanci za sada nisu zainteresovani za njenu širu primenu u smislu alternativnih televizijskih sistema. U trenutku pojave porta-paka bilo je jasno da je u zapadnom svetu, naročito u SAD, televizija nasledila štampu u ulozi dominantnog komunikacijskog medija. U takvoj situaciji, sa pojavom porta-paka došlo je do prvog značajnijeg alternativnog medijskog rešenja u odnosu na „klasičnu mrežno-relejnu” varijantu televizijskog medija, pa se moglo reči da je medijska evolucija, u domenu televizije, proizvela i potpuno novu generaciju hardware-a. Zbog toga, mnogi su u prvobitnom „mrežno-relejnom” tipu hardware-a, a naročito u prvobitnim magnetoskopima, videli analog Gutembergove štamparske tehnoiogije, dok su, s druge strane, u portabl Soni magnetoskopu videli analog ofset štampe. Tehno-evolucijska orijentacija koja

42