RTV Teorija i praksa

Stevan Landup,

filmski snimatelj

FILM JE JOŠ UVEK NEZAMENLJIV MEDIJ

Na ovogodišnjem Festivalu JRT prikazano je 48 televizijskih emisija. Bili su zastupljeni svi žanrovi koji se proizvode u jugoslovenskim televizijskim kućama: 10 dnevnika i 38 emisija. Filmska komisija JRT u svom izveštaju sa Festivala je između ostalog utvrdila da je dvadeset osam emisija realizovano filmskom tehnikom, a deset elektronskom. Od emitovanih emisija 73% snimljeno je na filmskoj traci. Ovi podaci filmske komisije JRT možda ne bi imali nekog značaja da upotreba filma u televizijskoj proizvodnji u razvijenim zemljama nije slična ili čak identična sa našom. Nedavno je održan seminar za novinare koji se kave problematikom filma i filmskog medija, a pripremila ga je kompanija „Kodak” iz Ročestera u svom audiovizuelnom odeljenju. Na ovom sastanku su kodakovi stručnjaci podsetili na naslove u novinama i časopisima u svetu od pre dvadeset godina koji su najavljivali propast filma jer je pronađen novi, epohalni izum koji če zameniti film kao sredstvo izražavanja. Na scenu stupa nova elektronska tehnologija koja če potisnuti iz upotrebe do sada nezamenljiv medij - film. Mnogi stručnjaci i novinari su elektronskoj tehnologiji predskazivali blistavu budućnost. I nisu se prevarili. Elektronski medij osvojio je svet. U nekim vrstama televizijske proizvodnje preuzeo je primat Film je, što zbog prevelike vere u elektroniku što zbog želje zagovornika elektfonike da budu moderni, u nekim televizijskim kućama pao, uslovno rečeno, u nemilost Najveći deo finansijskih sredstava izdvajan je za kupovinu elektronske opreme, za kupovinu filmske ostalo je malo i nedovoljno. Tako je i u televizijskim centrima kod nas, Filmske laboratorije rade najčešče u adaptiranim i nepodobnim prostorijama, opremljene tehnikom koja jedva da može da zadovolji potrebe filmske proizvodnje. Nije mnogo bolja situacija ni sa tehnikom za snimanje, montažu i tonsku obradu filma. A činjenice su nepobitne - stvaraoci ne samo što se ne odriču filma, nego stalno održavaju godinama uspostavljen odnos od oko 70% u korist filma. Stručnjaci „Istman Kodak”-a iz Ročestera, SAD, zaključuju da i posle dvadeset godina od pronalaska epohalnog izuma ENG sistema, film i elektronika žive u slozi i služe najrazličitijim potrebama u

114