RTV Teorija i praksa

televizijskoj proizvodnji programa. Na ovom seminaru uzeo je učešća i zamenik potpredsednika firme „Kodak” i generalni direktor audiovizuelnog odeljenja Ken Mejsn. Aprilski broj stručnog časopisa ,Дтепкеп Sinematografer” posvetio je nekoliko stranica izlaganjima kodakovih stručnjaka, a naročito su zapažene vrlo übedljive reči Kena Mejsna koji је o ovoj problematici između ostalog rekao: „Uprkos ogromnom publicitetu datom novoj elektronskoj tehnici ENG i drugim proizvodima elektronike, 1977. godina bila je najbolja proizvodna godina naše kompanije; 75-80% svih originalnih programa snimljeno je na filmskoj traci; ovaj podatak ne važi samo za 1977. godinu, nego i za nekoliko prethodnih. Napredak filmske tehnologije omogučio je filmskim i televizijskim kućama da rade brže, lakše i bolje i da koriste sve prirodne prostore za snimanje televizijskog programa. Smanjeni su troškovi proizvodnje zbog izvanrednih mogućnosti koje im pružaju usavršena filmska tehnika, laka i efikasna rasveta i brzoprocesna laboratorijska obrada. Ovo kao i oštra konkurencija među televizijskim stanicama uticalo je i na programsku filozofiju koja se manifestovala povećanom proizvodnjom mini serija, specijalnih i tzv. distribuiranih programa. Ova vrsta televizijskih programa pokazuje iz dana u dan znake porasta. U isto vreme raste i broj igranih filmova koji se proizvode za prikazivanje na televiziji i kreće se od oko 100 filmova godišnje. Ne bi trebalo da bude nerealna prognoza da če taj broj u 1978. porasti na 120. Kako stoji stvar sa potrošnjom filma u informativnom programu televizijskih kuća u kojima je ENG sistem napravio znatan prodor?” - upitao se Mejsn, i odgovorio da uprkos uvažavajućim priznanjima ENG tehnici, šesnaestmilimetarski reverzibilni film u boji i dalje se kupuje za snimanje vesti, dokumentarnog i magazinskog programa, Potražnja negativa u boji se povećava za snimanje i distribuiranog programa. Mnoge stanice koje su igrani program proizvodile uglavnom elektronskom tehnikom, opredelile su se za filra. Na ovom seninaru čulo se još mnogo zanimljivih podataka. Kodakovi stručnjaci su rekli, piše „Sinematografer” da „od ukupno 979 televizijskih stanica u Sjedinjenim Američkim Državama, 525 imaju stalne informativne emisije. 480 ovih stanica koristi film za snimanje vesti, a 413 stanica obrađuje film u vlastitim laboratorijama. 375 televizijskih stanica ima 1.000 ENG uređaja za snimanje”. Zašto je to ико u zemlji sa najrazvijenijom televizijom? Sa mnogo samopouzdanja i entuzijazma o budučnosti filma,

115