RTV Teorija i praksa

Prof.dr. Kazimir Žigulski

MASOVNI MEDIJI I KULTURNE VREDNOSTI

PRELIMINARNE PRIMEDBE Cilj ovog istraživanja je da pruži analizu odnosa koji postoje između masovnih medija i kulturnih vrednosti. U okviru konferencije čija je tema „Masovni mediji i nacionalne kulture”, izgleda da je potreba za takvom analizom sasvim opravdana.* Ovakve vrednosti su srž svake kulture, uključujući i nacionalnu kulturu; njihova originalnost i postojanost garantuju autentičnost i kulturni identitet. U prošlim decenijama problemi kulture i kulturnih vrednosti postali su osnovni predmet ogromne, međunarodne diskusije, u koju su uključeni stručnjaci velikih i korisnih organizadja na čijem se čelu nalaze Ujedinjene nacije i UNESCO. Postoji opšte übeđenje da kulturni problemi sačinjavaju stalni i značajni aspekt grupe, kao i pojedinca, što znači i unutrašnji život jedne nacije ili socijalne grupacije, kao i međunarodni život. I baš zbog toga sve se više učvršćuje mišljenje da se ni jedan od velikih problema ne može rešiti ukoliko se taj aspekt ne uzme u obzir; naročito je važna uloga kulture koja je direktno povezana sa razvojem sveta i mehanizmima koji deluju unutar njega. Zahvaljujući toj želji za potpunim i opštim razvojem i to što je moguče bržim, karakteristike svih društava, bez obzira na ideološke koncepcije i praksu pomoču koje društva traže progres, možemo da razumemo zašto postoji opšte interesovanje za kulturu i kulturne vrednosti. Sav napredak, bez obzira na društvo u kome se odvija, bilo da je reč o ekonomski i tehnički razvijenijim i bogatijim zemljama, ili o društvu jedne od zemalja u razvoju, tehnički i ekonomski inferiornije u odnosu na prve, taj progres mora sa sobom da donese neizbežne promene i teškoće povezane sa tim promenama. Izvestan broj tih teškoča i promena direktno se odnose na područje kulture i kulturnih vrednosti, kao i masovnih medija; ali i takve promene i teškoče treba sagledati u širem kontekstu onoga što im je prethodilo, kao promene do kojih je došlo pri velikim

• Govor pri premljen za I sednicu XI Kongresa Međunarodnog udruženia za istrazivanje masovnih komumkacija, Varšava, septembar 1978.

123