RTV Teorija i praksa

usko se vezuju za znanja video-miksera o uređaju - mikseti, koja zajedno sa njegovom maštom grade jedan novi termin „majstorstvo elektronskih animacija”. Utoliko pre, što je često potrebno specijalne efekte izmišljati i primenjivati u toku samog snimanja, tako reči na licu mesta, što zavisi od ideja i zahteva reditelja. Elektronski trikovi savremene televizijske tehnike i tehnologije za gledaoce katkad predstavljaju prava čuda. Pojavom na ekranu oni svojom atraktivnošću podstiču gledaočeva neobična osećanja u doživljaju koji se kosi sa njegovim iskustvom, budući da nije u skladu sa zakonima prirode. Tako na primer, na demonstraciji mogućnosti sa elektronskim trikovima i HROMA Kl-em zabeleženim na magnetoskopskoj traci, videli smo kako baletski igrači skaču u usta pevačici zabavnih melodija. Ili, u humorističkoj emisiji Nevidljivi čovek, gledaoci su videli kako glumac oblači kostim (plavi) i bojenjem delova tela u plavo, postaje nevidljiv. U brojne efekte elektronike spadaju elektronske maske najrazličitijih oblika sa oštrim, mekim i modulisanim ivicama. Zatim, efekti KI, HROMA K3, pa sve do začuđujućih efekata uz digitalne video-efekte i frejm sinhronajzer. Na žalost TV Beograd za sada nema takve uređaje, što ne znači da ih u bliskoj budučnosti neče imati. Neobičnim izgledom tu se ističe efekat zbijene slike na vrlo male dimenzije koje se u kontinuitetu mogu uvećavati do normalnih veličina ekrana. Slede efekat umnožavanja slike poput eha, efekat uveličavajučeg stakla, kao još mnogo drugih raznolikih i zaniraljivih mogućnosti. U posebne televizijske efekte spada SLOU MOŠN (SLOW MOTION), odnosno efekat übrzanog ili usporenog kao i zaustavljenog pokreta u TV slici. Često se upotrebljava u toku sportskih prenosa za ponavljanje postignutih golova i koševa, mada ga TV stvaraoci koriste i za ostvarenje posebnih dramskih efekata. ELEKTRONSKE MASKE U elektronskom montažnom postupku - miksovanju pored pretapanja i reza koriste se i elektronske maske. Njihova svrha je kao i kod pomenutih načina promene odnosno spajanja kadrova, sekvenci i priloga u toku snimanja emisija. Koriščenje maski u montažnom postupku nekada ima suprotno značenje od funkcije, to će reći, postupak spajanja sa značenjem razdvajanja. Praktična primena sprovodi se što željeni oblik

175