RTV Teorija i praksa

maske na trlk generatoru električno spregnemo (pritiskivanjem na tastere) sa video-miksetom, dovodeči je u poseban režim rada. Pokretanjem ručice, ili automateki, vrši se promena jedne slike drugom prema odabranom obliku maske. Raznolikost oblika masM pruža mogučnost izbora u promeni kadrova naročito u emisijama muzičko-zabavnih žanrova, a pojava i atraktivan izgled masM lako se uMapa u snimanu sadržinu. S druge strane u direktnim prenosima događaja maske nisu našle tako široku primenu kao u muzičko-zabavnim emisijama. Verovatno iz razloga što maska u TV slici direktnog prenosa narušava iluziju stvarnosti svojim artificijelnim delovanjem. I pored toga, postoje slučajevi kada se neM oblici elektronsMh masM mogu funkcionalno primeniti u direktnim prenosima aktuelnih i sporteMh događaja. Maska koja vertikalno deli ekran koristi se za vreme prenosa boksersMh mečeva. U pauzama između rundi na polovinama ekrana istovremeno vidimo jednog i drugog sportistu u krupnijim planovima kako primaju instrukcije trenera koji ih pripremaju za sledeču rundu. Dok smo gledali prenos prošlog svetekog prvenstva u košarci, videh smo u kružnoj masM sa meMm ivicama igrača pred slobodno bacanje zajedno sa situacijom na terenu. Svrsishodnom upotrebom maske koja vertikalno deli ekran moguče je pređ gledaocima u jednoj slici ostvariti prostorno jedinstvo događaja koji se istovremeno odvija na različitim mestima. Ovakav način do sada je koriščen u neMm kontakt govornim emisijama. Na jednoj polovini ekrana imali smo sliku iz studija (učesnik koji govori ili sluša) a na drugoj sliku iz reportažnih kola na terenu sa sličnom situacijom. Pored primera funkcionalno i spretno koriščenih masM događalo se da su one u neMm emisijama koriščene i silom prilika. Opravdanje za takav postupak bilo je da se pokrije „tanak” sadržaj i nefunkcionalnost scenografije. Izričita pravila o upotrebi elektronsMh masM i trikova ne postoje. Njihovu primenu određuje dramsM karakter snimanog sadržaja a efikasnost zavisi od mesta, trenutka i delovanja trika ili maske u kontekstu snimanog dela. HROMA KI U proizvodnji televizijskog programa oduvek se javljala potreba za dvostrukom slikom istovremeno, ali tako da se konture jedne ne vide u sadržaju druge slike kao u dvostrukoj ekspoziciji. U crno-beloj tehnici to se ostvarivalo upotrebom

178