RTV Teorija i praksa

KI (KEY) efekta za koji je bilo potrebno izvršiti obimnije pripreme u postavljanju svetla, a kostimi učesnika-glumaca morali su biti uvek u određeno svetlim nijansama. Ovakav efekat poznat je iz epizoda Mali čovek Uvođenjem boje na televiziji usavršena je i proizvodna tehnologija a sličan efekat moguče je ostvariti daleko lakše i brže primenom efekta HROMA KI. Preimućstvo ovog nad sličnim efektom crno-bele tehnike sastoji se u jednostavnom izboru (preklopnikom) jedne boje u sistemu RGB (crveno, zeleno, plavo) koja ne sme biti u sadržaju objekta kojeg nameravamo efektom prikazati gledaocima. Ako smo se, na primer, odlučili za zasićeno plavu, iz razloga što Ijudsko telo, kosa i oči obično ne sadrže takvu boju, pokusačemo uprošćeno shematskd da objasnimo princip rada ovog elektronskog uređaja. Sadržaj slike koju snima K-1 sastoji se od plavogpanoa ispred kojeg za stolom sedi čovek. Plava pozadina (pano) mora biti ravnomerno i dovoljno osvetljena sa posebnim akcentom na objekat koji snimamo. Slika na K-2 sadrži dva izrazita detalja, stub sa parabolom i antenski toranj. Obe slike posredstvom HROMA Kl-a a prema prikazanoj sprezi dače sliku 3 u kojoj su sadržane slike 1 i 2 bez nepoželjnih nedostataka dvostruke ekspozicije. Šta se zapravo dogodilo? Elektronski mlaz u kameri koji ogromnom brzinom vrši analizu slike, krečući se odozgo na dole ispisuje horizontalne linije, stvarajući na izlazu kamere električni signal koji se obrađuje prolaskom kroz HROMA K3ER (CHROMA KEYER). To je generator impulsa koji reguliše propuštanje signala kroz video-miksetu, a reaguje na granici između odabrane boje za efekat i svih drugih boja u slici kamere koja nije pozadina (u našem slučaju K-l). Posmatranjem prikazanog crteža zapazićemo da sprega funkcioniše tako, što pri analizi plave površine slike na K-1 HROMA K3ER stvara komandni impuls koji u video-mikseti zatvara prolaz delu slike K-1 sa plavom bojom a daje prolaz odgovarajućem delu slike K-2. Ovo se događa sve do trenutka kada analizirajući elektronski mlaz u K-1 na svom putu ne dođe do snimanog objekta bez plave boje (čovek koji sedi). Tada HROMA KIER zatvara prolaz signalu K-2 a daje prolaz signalu K-l, urezujuči na taj način sadržaj slike K-1 bez plave boje u sliku K-2 koja je pozadina sadržaju K-l. Tako u konačnom izgledu imamo efekat HROMA Kl-a sa jasnim sadržajem jedne i druge slike u slici 3. Naravno, pod uslovom da snimani objekat (čovek koji sedi) nema na sebi detalje plave boje.

181