RTV Teorija i praksa

problematici u okviru velikog broja snimljenih radio-drama. Pošto čujemo ovu traku nastavičemo razgovor na koji pozivamo i prisutne slušaoce. Razgovor se može voditi bilo o našoj centralnoj temi, bilo o drugim temama: kao prva se nameće sama drama koju smo čuli i njene reference sa istorijom; zatim tema odnosa dokumenta, dokumentarnosti i umetničkog dela, odn. umetnosti. 2. Radio-dramske emisije koje se odnose na revolucionarnu tematiku nastajale su u rasponu od 1954. do danas, menjajući i stalno obogaćujući svoju fizionomiju kroz sve novije izražajne mogućnosti. Interesantno je da je prva originalna radio-drama srdmljena u Radio-Beogradu bila drama sa temom iz nale revolucije. To je bila drama Lekcija Bogdana Jovanovića, snimljena 1954. godine, Kasnije se u ovoj oblasti ogledao zbilja impozantan broj autora, odn. drugih učesnika u procesu stvaranja jedne radio-dramske emisije: reditelja, glumaca, snimatelja, muzičkih saradnika. Na počecima u uspostavljanju ovog žanra - žanr je, doduše, neprecizna reč kada govorimo o ovoj oblasti, ali ne nalazimo bolje - postojale su tri osnovne forme u kojima je ova tematika tretirana. Reč je o originalnoj radio-drami, o adaptaciji nekog drugog književnog rada - recimo romana, i o reportaži. Reportaža je onaj početni nukleus iz koje je mnogo godina kasnije - tačnije sredinom sedamdesetih godina - iznikao žanr dokumentarne radio-drame - žanr koji je, kako smo upravo čuli, sposoban da d& dela velike umetničke vrednosti, kao što je 1948. Dokumentarna drama, i dokumentarna radio-drama, jedan je od karakterističnih fenomena savremene umetnosti uopšte. Dokumentarna radio-drama se u nas razvila iz reporteže o nekom događaju, iz snimljenog kazivanja učesnika u nekom događaju. U tom smislu u našem sadašnjem programu dokumentarna drama zastupljena je dvema serijama Svedočanstava zasnovanih na pisanom i zvučnom materijalu. Tematika o kojoj je reč zastupljena je u seriji Zvezdani časovi čovečanstva, kao i u drugim našim ciklusima. 3. Reči ču sada nešto o samoj emisiji koju smo imaii prilike da čujemo.

22]