RTV Teorija i praksa

temama, svim uzrastima i svim nivoima obrazovanja. To je njegova opšta odrednica. Ipak, nužna je socio-psihološka razrada osobenosti auditorija u pojedinim delovima dana prema pojedinim osobinama programa. Jutro, na primer, To je radni narod. To su domačice, penzioneri sa malim snom i velikim društvenim iskustvenim motivacijama. Mnogo šta ih interesuje i o svemu imaju svoje stavove. Kritički su raspoloženi, imaju dosta tegoba i briga. Ujutru nas slušaju i selo i grad. Nema diferencijacije: urbana poljoprivredna sredina. Tada nas pretežno slušaju nosioci egzistencije, oni koji privređuju, zarađuju za familiju. Manje omladina, a gotovo nikako „übijači vremena”. Zato je ujutru naglašena potreba brze i uverljive resocijalizacije pojedinca koji radi za sebe i za svoje. Posle višesatnog spavanja, nočnog mirovanja ili pauze u informisanju, čovek ujutru ima pojačanu potrebu, u savremenom društvenom ritmu, da se ponovo oseti pripadnikom radne, socijalne grupe, šire sredine i društvene zajednice. Uspostaviti taj ritam njegove pripadnosti društvu i uspostaviti društveno funkcionisanje jedinke - to je ono što radio ujutru bolje od bilo koga može i treba da pruži. Ono što su nekad bile novine - „jutamja molitva savremenog čoveka”, to je danas radio. Uključenje radija je prva, gotovo refleksna radnja ujutru koja se odigrava u 90% domova. U jutamjem programu čovek povezuje juče i danas. Mnogima se razbija fizička usamljenost, duhovna samoča i otuđenost Tada se spajaju saznajni i osečajni elementi u našem delovanju na pojedinca. Jednako su raspoređeni. Treba mu kazati šta je bilo, a treba mu i optimistički animirati dan. Reći mu sve što može da ga interesuje kao konstruktivno društveno biće. Pomoći mu u pogledu njegovog dnevnog rasporeda i dmštvenog funkcionisanja i sugerisati mu optimističku intonaciju dana već razvijanjem muzičkih sadržaja i pomka, a razbijati njegovu samoču i üblažavati brojne razumljive brige sa kojima svi ustajemo. To ne znači da je jutarnji radio udvarački pristup slušaocu, a još manje dezinformativan za Ijubav dobrog raspoloženja, Za jutro je izvanredno važan lični susret sa motivacijom slušaoca. Voditelj ujutm mora da računa da ne deluje samo na saznajnu aparatum slušaoca, nego i na njegova raspoloženja. To ne obavezuje, naravno, na površnost, niti se protivi jasnom, konciznom, produbljenom pogledu i na kmpne dmštvene brige.

35