RTV Teorija i praksa
Televizija ima suštinske mogućnosti da direktno uči čoveka pismenosti i osnovama nauke, kulture i umetnosti - rada i življenja. Šteta je ako se ona potpuno ne uključi u društvenu akciju kao glavno sredstvo opismenjavanja a pomoć u procesima obrazovanja svih vrsta i nivoa. (Televizija može da deluje i kao pomoć konvencionalnim sredstvima, ali tada ne dolaze do punog izražaja mogučnosti njenog medija. Iskustva pokazuju da i usamljeni pojedinci mogu uz televiziju da uče pa i da se opismene što prvenstveno zavisi od prirode TV emisija i metoda kojima se obračaju gledaocu.) Potpuno korišćenje snage medija zavisi od stvaralačkih mogućnosti zemlje da svojim mladim i starijim sugrađanima obezbedi odgovarajuče programe. Sigurno je da bismo udruženi mogli bolje i više. Pominjem jednu od mogućih oblasti saradnje. Za tzv. funkcionalno opismenjavanje putem televizije i ostalih delova MMS sačinjen je projekt pod nazivom „Učiti čitati učiti živeti”, Prilagođen je potrebi da filmska serija, intemacionalno rađena, postane domaća TV serija, obojena domaćim koloritom. O tome govori pomenuti projekt Sličnih ideja i projekata može svakako biti i za ostale vrste ETV programa, Zato pitanje: B. KAKO OBEZBEĐIVATI SVE BOLJE RAZNOVRSNE ETV PROGRAME? Među našim NZ izuzetno je neophodna razmena i koprodukcija ETV programa. 1. Razmena programa može da ima više vidova. Pomenimo: a) proizvodnja i katalogiziranje programskih - elemenata koji se lako mogu koristiti u bilo kojoj zemlji; b) razmenu kompletnih emisija nekih opšte prihvatljivih tema kao što su: fizička geografija, etnologija, muzika, zatim poljoprivreda i dr., razne oblasti nauke, umetnosti i tehnike; c) radi blagovremenog upoznavanja šta se gde priprema za proizvodnju, bilo bi poželjno da pre nego što pristupimo proizvodnji (dakle, u fazi priprema) detaljno obavestimo ostale o projektima serija da bi i druge ETV mogle planirati svoje programe; d) možda bismo mogli da se dogovorimo o uspostavljanju biblioteke (teleteke) programskih sekvenci? Ako je ovo
33