RTV Teorija i praksa

Dinamika našeg nesvesnog, sklona udaljavanju i begu iz praktičnog sveta, udovoljava našoj žudnji za poetizovanjem stvarnosti, Poetski svet postaje u jednom momentu legitimni svet našeg življenja i imamo osečaj, kako kaže Valeri, ~da smo dokučili fragment uzvišene i žive supstancije koja je možda pogodna za usavršavanje i negovanje i koja, usavršena i iskorišćena predstavlja poeziju u umetničkom smislu” 9 Nasuprot pomenutom ritmu koji tvori poetsko radio-drame a čiji je predznak iracionalno („zaumno”) skloni smo da ustanovimo i jedan drugi ritam - emotivni (emocija kao ovapločenje ritma = poetsko je njegov predznak) koji se temelji na „emocionalnoj teleologiji” (S.Baluhati) poetskog diskursa radio-drame. Ova „emocionalna teleologija”, prema Sergeju Baluhatiju, sačinjava ono spoljašnje ritma radio-drame, a ispoljava se kao „izbor određenih poetskih sredstava”, koja se realizuju u okviru: 1. sižejnih tema; 2. činjenica koje po svojoj ekspresivnoj prirodi neposredno utiču na naše opažanje; 3. konstrukcije sižea sa oštrim neočekivanim i naglim preokretima u fabuli; 4. efektnih situacija (to jest u okolnostima datim u fabuli ili u kompoziciji razvijenog sižea koje se uvode kako bi se kod gledaoca-slušaoca izazvala snažna emocionalna reakcija); 5. prikazivanja junaka sa snažnim, izražajnim, emocionalnim vezama; 6. govora; u dijalogu junaka koji su „ekspresivno i dinamički usmereni”. 10 Ova „emocionalna teleologija”, o kojoj govori Sergej Baluhati, pre svega je „skupnost denotacija (označivanja)”, koje

9 Pol Valeri, Čista poezija, „Treći program Radio-Sarajeva”, 1978/20, str. 634.

10 Sergej Baluhati, Prema poetici melodrame, „Savremenik”, 1973/6, str. 504.

49