RTV Teorija i praksa

dodiruje sa poetskim slikama i pitanjima engleskog pesnika Vilfreda Ovena, čije je stihove koristio Bendžamin Britn u svom Ratnom rekvijemu, Borhertova vizija rata ima posve drugačiju fakturu, mada se po osnovnom tonu rezignacije i, reklo bi se, mirenja sa sudbom i svim postoječim nedaćama, mnogo ne udaljuje od Ovena. Tako se Borhertova vizija rata pretvara u stradalničku ispovest, koja se upravo „nemim krikovima” uzdiže do i te kako übedljivog protesta i pobune. I ta se linija vrlo lepo vidi u čitavom toku radiofonske kompozicije Duž druge, duge ulice. Izvođačka ekipa radiofonske kompozicije Duž duge, duge ulice sastavljena je, uglavnom, od beogradskih glumaca srednje i mlađe generacije. Svaki od članova te ekipe, kako interpreti sa više teksta, tako i oni koji su imali tek nekoliko rečenica, uspeo je da pronikne u sadržajnu suštinu teksta, kao i u poetski podtekst I to je veoma značajna okolnost, koja je doprinela uspehu čitave realizacije. Glas Marka Nikoliča (Fišer) imao je potrebno obeležje rezignacije, umora i nezadovoljstva, isto kao i nedužne mirnoće i nemoči. Njegove mirno iskazane rečenice dobijale su prizvuk nemog protesta, što je za kazivanje Borhertove poezije neophodnost I ostali izvodači, posebno Ljiljana Dragutinović, Ljiljana Krstič i Dara Čalenič skladno su se uklopili svojim glasovima u ovu radiofonsku kompoziciju. Posebno treba ukazati na interprete glasova kartaroša, Bora Todorovič, Čedomir Petrovič i Feđa Stojanovič pokazali su u kratkoj kartaroškoj sceni - više od majstorstva. Kompozicija Duž duge, duge ulice iznašla je nove mogućnosti i otvorila nove puteve za prezentaciju poetske reči pred mikrofonom. Na kraju nikako ne treba mimoiči i snimateljski rad Zorana Jerkoviča: on je i ovom prilikom pokazao da oseča ne samo zvučne valere izgovaranog poetskog teksta, nego i mogučnosti „materijalizovanja” govora na imaginarnom stereofonskom prostoru. U tome je demonstrirao suverenost u tehničkom postupku i inventivnost u iznalaženju različitih rešenja, počev od prve, uvodne sekvence sa marširanjem pa do efektnih glasovnih kombinacija i „miksovanja” na različitim zvučnim osnovama. Jedna emisija koja če pri svakom ponovnom slušanju nesmanjeno pleniti pažnju slušalaca.

54