RTV Teorija i praksa
57
dramsku kompoziciju, i Zoran Jerković ton-majstor. Žiri u obrazloženju kaže da je u Generaciji bez milosti pokazano vrhunsko umeće, da je drama majstorski oblikovana, da su autori pokazali kako su mogućnosti radiofonskog izraza zaista neiscrpne. Na konkurs je prispelo 250 emisija iz 50 zemalja. Posle izvršene selekcije žiriju je prezentovano 90 emisija. U završnom izboru između 14 emisija - a među njima je trebalo izabrati četiri za nagrade u radio-stvaralaštvu - Generacija bez milosti zaslužila je 11 do 12 mogučih glasova, a to je bilo više od svih ostalih konkurenata.” (Iz zvučnog izveštaja iz Barselone.) Nagrada je još pripala emisiji Radio-Minhena, SR Nemačka, o postanku žvakače gume koja je preplavila zemaljsku kuglu. Samo u Nemačkoj 34 miliona njih žvaću gumu, što donosi proizvođačima žvakaće gume 400 miliona maraka, Problem upotrebe žvakaće gume tretiran je čak kao mala frojdistička studija, a u svakom slučaju - svestrano, ozbiljno i sa humorom. Zatim je nagrađena emisija Francuskog radija Smrt u bari, dokumentarna emisija o čoveku koji je gotovo ceo život proveo na robiji, a tek se pred kraj njegovog života dokazaio da je bio nedužan. Najzad, emisija Osveta londonskog BBC, koja je snimljena samo zvučnim efektima, bez govora, o čoveku koji je otišao u zatvor zato što više nije mogao da podnese sve jaču buku na ulici i u svom stanu. Posebna nagrada dodeljena je programu France Culture pariskog radija za svakodnevni 17-časovni program u kome upoznaje slušaoce sa kulturom, civilizacijom i istorijom naroda celoga sveta. KRIZA TELEVIZIJE U oblasti televizije nagrađene su takode 4 emisije - Ponekad i more pobedi, dokumentarac o nevoljama mornarskog.života koji je snimila Holandska televizija, studio u Hilversumu. Zatim, zabavna emisija Italijanske televizije koja na duhovit način ismejava praznoverje. Jedan od učesnika u ovoj emisiji bio je i poznati pevač Toni Rej. Nagrađen je i dokumentarac Proces u Teheranu Prvog programa Francuske televizije, čijim novinarima je bilo dopušteno da među prvim izveštačima izvan Irana uđu u sudnicu u kojoj se sudilo dvojici pripadnika svrgnutog šahovog režima. Bilo je to, kažu, primerno novinarstvo - izveštavanje sa lica mesta. Toliko je bila živa i plastična slika lucidnih kamermana da se i gledalac na čas osetio kao da je među očevicima. Dugo će ostati u sečanju nervozno kršenje prstiju optuženih, njihova od straha orošena