RTV Teorija i praksa

Južnom primorju. Ovaj se preglog, sa idejom da radio i vesti emitovane preko radio-programa budu jedan od junaka naše drame (čiji je pokretač, koliko se sečamo, Gojko) pokazao kao izuzetno značajan. Tako smo dobili dva značajna kvalitativna doprinosa celoj stvari: novi i potpuno neočekivani kvalitet drame (humor, naivno dečje viđenje događaja) i izvrsnu dramsku napetost (radio). Nada i Viktorovič otišli su da snime decu i učiteljice škole „Đuro Đakovič”. Po njihovom oduševljenju u studiju, posle snimanja, vidimo da su dobili neočekivano dobre materijale. Rad na drami postaje timski. Sada već imamo preko deset sati materijala (osam i po sa crnogorskog terena i dva iz škole). Fazu „grabuljanja” i skupljanja materijala - neka nam ne bude zamereno zbog ove folklorne simbolike u nedostatku preciznog teorijskog rečnika kada je reč o dokumentarizmu - smenila je faza trijaže, izdvajanja onog što čemo koristiti, i faza „nizanja bisera”. Naime, u jednom monologu otkrivamo koju bismo rečenicu koristili. Ta se rečenica presnimava na posebnu traku; sa najšireg izbora - obilja materijala, idemo na uži izbor. na ono za šta je izvesno ili verovatno da ćemo koristiti. Tu se odmah odlučujemo i za stratešku koncepciju drame. Izbor je između dramaturgije večih blokova (u kojima ima dosta radiofonske i dramaturške „pleve”, ali koje pregledno daju određenu situaciju) i dramaturgije „nanizanih bisera”, dakie izabranih manjih delova od kojih se tvori nova celina. Izbor pada na ovu drugu. Trijažu obavlja naš koautor, za šta joj dugujemo največu zahvalnost. U povremenim razgovorima proveravamo da li su se među izabranim delovima našli i oni do kojih je nama naročito stalo. Nada, koja ima veliko iskustvo sa emisijama ove vrste, nepogrešivo eliminiše ono što je za naš dalji rad neupotrebljivo. Novo autorsko viđenje onoga što smo snimili izbacuje u prvi plan nešto što nismo uočili ili smo smatrali manje vrednim, a takođe, odbacuje nešto od onoga do čega smo naročito držali. Čitav naš budući rad protiče u znaku sve strožije i strožije eliminacije suvišnog materijala i međusobnog usaglašavanja mišljenja. Naš mali tim sada čini četvoro radnika: pridružuje nam se ton-majstor Petar Marić. Njemu odmah dajemo specijalni zadatak; da nađe u fonoteci radija autentični zvuk zemljotresa. Takvog zvuka, međutim, nema.

177