RTV Teorija i praksa

Boško Tomaševič

PROLEGOMENA ZA JEDNU ESTETIKU RADIO-DRAMSKOG UMETNIČKOG DELA

„Aneu organon, psilois logois”. (Alkibijad)

PRISTUP Ontofenomenološka analiza radio-dramskog umetničkog dela ukazala je na njegov predmetni, znakovni, značenjski, duhovra i duhovno-metafizički totalitet čiji cogito, logički i (logos)nosni identitet, u okvirima jedne imanentne komunikacijske sheme, neprestano upučuje na svet Drugog. lako objektan i realan u momentu izvođenja, totalitet radio-dramskog umetničkog dela je istovremeno i transcendentan, pri čemu se suštinsko iskustvo ovog žanra svekolike dramske književnosti svodi na temeljnu kontradikciju njegovih imanentnih (usebipočivajučih) datosti. „Fenomenalno polje (termin Morisa Merlo-Pontija) radio-dramskog umetničkog fenomena je stalno konstituisanje jednog fluentnog toka između Ja i Ti pola, između Ja i Ti refleksije - jedna čvrsto utemeljena komunikacija dveju svesti koje bi želele biti jedno ali to, u suštini, nikada ne postaju. „Unutarnja dijalogičnost” (termin Mihaila Bahtina) radio-dramskog umetničkog dela njegov je modus vivendi „koji prožima svu njegovu strukturu, sve njegove smisaone i ekspresivne slojeve” a „izražava se u nizu osobina semantike, sintakse i kompozicije”. l Uspostavljajući Drugog kao svoj realni konstituens, preko svoje imanentne i logičke strukture, radio-dramsko umetničko delo obrazuje i zaokružuje, neopozivo, svoju konačnu, jedinstvenu i neponovljivu bit, svoj vlastiti etičko-estetski čin u svetu. Ovim smo, oslanjajuči se na zaključke naših prethodnih radova iz ove oblasti, samo

i Mihail Bahtin, Reč u poeziji i reč u prozi, „Treći program Rađio-Beograda , Jesen 1972, str. 157.

188