RTV Teorija i praksa

unekoliko tematizovali predmet našeg istraživanja u ogledu koji je pred nama. I MOGUĆNOST ZASNIVANJA ESTETIKE RADIO-DRAMSKOG UMETNIČKOG DELA Osim kao Znak, značenje, vrednost, komunikacija i ideologija (ideologija u najširem značenju reči) radio-dramsko umetničko delo postoji i kao estetska tvorevina sui generis. Naime, čitava organizacija njegovog apsolutnog i jedinstvenog Znaka identiteta, objektivira (na način koji ga približava estetskom identitetu muzičkog dela) samostalan kvalitet lepog, pri čemu ovaj termin, u kontekstu našeg rada, razumevamo onako kako ga razumeva Mikel Difren, to jest „predočavamo prisustvo jednog znaka čije se značenje ne može svesti na pojam, a koji nas ipak privlači i vezuje našu pažnju, govoreči nam o jednoj Prirodi koja nam nešto kazuje”. 2 Intencionalni akt lepog u radio-dramskom umetničkom delu probija se kao principium individuationis u trenutku izvođenja radio-drame. U posebnom, šopenhauerovskom osvetljenju lepog, radio-dramski lepo može se shvatiti kao ~još jednom stvoreni svet”, s jednim ograničenjem: taj svet, naime, predstavlja samo značenjsko-zvukovni totalitet ali ne i materijalno-fizikalni. (Logika radio-dramski lepog, prema tome, bliska je logici muzički lepog). Konačno, radio-dramski lepo kao bivstvujuče kristalizuje se između značenjskog, zvukovnog i „njegovog Drugog” - duhovno-metafizičkog; između ta dva ekstrema formira se njegova estetska poligrafija. Upravo na ovaj način razvijenom razumevanju radio-dramski !epog, po našem mišljenju, moguče je, in nuce , zasnovati estetiku radio-dramskog umetničkog dela. Rečenom, međutim, valjalo bi dodati još nekoliko osnovnih premisa od kojih u ovom radu nameravamo da pođemo. a) Radio-drama je, pre svega, zvučno jezičko-umetničko delo. Temelj estetskog u radio-dramskom umetničkom delu moguće je stoga potražiti na nivou konkretne zvučne poruke, kao i na nivou sklada (harmonije), koja postoji kada se akustička poruka svede na svoje sastavne elemente: šum, jezik i muziku. Šum, jezik i muziku - tri elementa akustičke poruke radio-dramskog umetničkog dela - moguče je razumeti kao fundamentalnu artikulaciju njegovog estetskog bitka ili, još šire: kao estetski organizovan i „artikuliran jezik bitka” (Danilo Pejović) imanentan estetskom predmetu o kome je ovde reč. Prema

189