RTV Teorija i praksa

Slobodan Canič

MALI EKRAN I KNJIŽEVNO STVARANJE

Kulturni status televizije uslovljen je kako njenim posredničkim svojstvima u društvenom opštenju, tako i sposobnošču da ostvaruje nove kulturne vrednosti, Na obe ravni, međutim, tehničke, organizacione i izražajne osobenosti televizije prepliču se u neposrednim odnosima koje uspostavlja sa drugim oblastima kulturnog stvaralaštva. Dalji razvoj televizije pretpostavlja potpunije i doslednije osmišljavanje njenog kulturnog statusa, koji će ostati u okvirima proste funkcionalnosti sve dok se samosvojnost televizijskog izražavanja ne iskaže, dovoljno trajno i sistematski, i u kolektivnom ali nezavisnom umetničkom činu. Pitanje nije više ili nije samo kako televizija deluje na kulturu, več kako kultura određuje televiziju i kako se data kultura ispoljava u svom televizijskom programu. U osnovi je tačno objašnjenje sarnosvojnosti televizijskog kulturnog čina kao slobodnog od podređenosti bilo kojoj umetnosti, ali ne i od obaveze da učestvuje u svakom trenutku promocije njenih tvorevina i da se o njima izjašnjava. Samo, time ne rešavamo postoječe protivrečnosti. Mada, takođe, uočavamo nedoslednosti u svođenju delovanja televizije kao kanala umetničkog opštenja na odvlačenje publike od drugih umetnosti ili razaranje ustanovljenih oblika moralnosti i ponašanja l , uz sva zapažanja o skrivenim mogučnostima televizije i njihovom stvarnom iskoriščavanju, pogodnostima i ograničenjima u prenošenju različitih estetskih sadržaja, čini se da nema opravdanja, ili je bar previše uprošćena, podela televizijskih emisija koje se bave umetnošču na one što su same umetnička dela i one što o njima govore. 2 Odnosi televizije i umetnosti predstavljaju složene procese međudelovanja sa različitim ishodima. Sama višeznačnost i slojevitost odnosa ovog međudelovanja ukazuje na njene pogodnosti i ograničenja, pri čemu se ove, naravno, ispoljavaju za svaku umetnost na poseban način, s obzirom na njenu prirodu i svojstva televizijske predstave i s posledicama na činioce kulture jednog društva. Tako odnos televizije i

225