RTV Teorija i praksa

književnosti podrazumeva, bar teorijski, složene oblike međudelovanja koji se ispoljavaju i u podsticajima stvaralaca, i u delima i u ponašanju publike. Jer, ukoliko je teško složiti se kako je televizija „navela mlade pesnike da izvode svoje pesme u kafanama, u javnim parkovima” i da osete potrebu da budu u ličnom dodiru sa svojom publikom” 3, nije izgleda bez osnova i predlog da se istražuju uticaji koje ovo „sveprisutno” sredstvo opštenja vrši svojom neizbežnošću na pisce i njihova dela 4 . 1 ukoliko nismo spremni da jednom televizijskom delu, čak i kada je neposredno inspirisano književnim izvorom, priznamo određeno književno značenje, nemamo razloga sumnji u ispitivanja čiji je predmet delovanje televizije na Citanje.® Književnost je več ranije bila suočavana sa tehničkim posrednikom koji prenosi reč (zvuk, govor) i sliku, ostvarujuci njihovo jedinstvo u posebnom umetničkom činu. Bitae razji 'e izgleda već dobro poznajemo. Zapažanja i nalazi koji se tiču odnosa filma i književnosti mogu se s povoljnim ishodom preispitati u traženju karakteristika televizije. O odnosu reci i slike, govora i pokreta, književnog štiva i vizuelne predstave dosta je i priiično uspešno rečeno i napisano, pa se jos uve . razmatra i Pri tom je osnovno interesovanje bilo za ono što bismo uopšteno nazvali prisustvom, predstavljanjem književnosti, uz nastojanje da se vrednuju pojedinačni ishodi, polazeči od međusobne nesvodljivosti, ali i kulturne potrebe, što po sebi ne predstavlja neki napredak u mišljenju. Bez želje da ponudimo podrobniju i doslednu klasifikaciju, _ uočićemo da je prisustvo književnosti na televiziji, zahvaljujuci ”akio uJću pisaca, p.ogramski i prem. obliko ,»novr.no izraženo: kao način govora, da ne spekulisemo o hterarnom pristupu i poimanju, u reportažama, pisanoj osnovi smmanog materijala i sl; kao neposredno izvođenje pesarna, i P°ema, proznih odlomaka, književnih priloga, humonsticko-satnčm

I Roger L. Brown, „Television and the Arts”, u: James Halloran ed., The Effects of Television, Panther Books, London, 1970, str. 106.

2 Roger L. Brown, Navedeno delo, str. 111.

3 Maršal Makluan. Poznavanje opštila - čovekovih produietaka, „Prosveta , Beograd, 1971, str. 92.

< Jean Cazeneuve, L’homme telespectateur, Denoel/Gonthier, Paris, 1974. str. 159-160. s Slobodan Canić, Televizija i čitanje knjiga, „Kultura”, Beograd, broj 33/34, 1976, str. 210-223.

226