RTV Teorija i praksa

Boro Drašković

TELEVTZIJSKA REŽIJA „KUHINJE” ARNOLDA VESKERA

(Rediteljske beleške)

Dokument nas u poslednje vreme sve više privlači. Neopoziva istina koja izbija iz slike pred očima! Gola stvarnost u objektivu, kao određena kultura ispod mikroskopa. Za Dostojevskog ništa nije neobičnije od stvarnosti. Zatrpan događajima i slikama, čovek današnjice postaje istinski svedok da je to tako. A od trenutka kada, posredstvom elektronike, majka može da vidi kako joj sin umire u bojnoj močvari. hiljadama kilometara daleko od nje, i kad voditeljka programa u Floridi gledaocima najavi, pa prikaže svoje samoubistvo, postaje jasno da televizija može da bude određena dramaturgija same stvarnosti. Posmatrajući „teleskopirani svet” kroz ekran, gledalac, pretpostavlja se, više čak ni običnu vest ne uzima samo kao prost podatak svakodnevice, isečak života. ]er ta je vest, zapravo, na izvestan način, dramatizovana već samim uvršćivanjem u program. U zaglavlju iscepanih novina uočavamo moto: All the News Without Fear or Favor. Sve vesti bez straha ili prish-asnost Pa inak njihov izbor, redosled stranica na koje su uvrscene, slog, vrsta i masnoća slova, fotografije, naslov i mnoge druge vazm]e i manje važne okolnosti odaju određenu „dramatursku obradu čiji zakoni usmeravaju te vesti. ]oš izrazitji slučaj ]e sa stvarnošču vesti na televiziji. Istinit događaj, presna stvarnost. stvarna stvarnost” dobiva ili gubi na dramaticnost 11 lepot u zavisnosti od izbora: kako je slikamo i pren«imc. do gđa«* Od toga kako ga upučujemo (pnsil)avamo!) da gleda. Od jedne iste fudbalske utakmice dva razlicita prenosa naumla i sasvim različita događaja. Praktičan dokaz bio bi skup ali teorijski je lako pojmiti: engleski prenosi zamml]m]i su ođ ostrvskog fudbala.

246