RTV Teorija i praksa

ovakav način stvorene elemente montažnog postupka potrebno je putem video-miksete spojiti u celinu tako da gledalac stekne utisak prirodnog produžetka postojećeg stanja (sem kada namerno činimo drugačije). Nastojanje miksera u iznalaženju pravog mesta u spoju dva kadra, neminovno nameće njegovo aktivno uključivanje u celovit (mentalno-emocionalni) proces televizijskog stvaralaštva. Takvim odnosom mikser doprinosi rediteljskoj koncepciji dela, tj. možemo reći da materijalno opredmećuje stvaralački mentalno-emocionalni proces. Konačno, sve to postaje celina, kroz fiksirane kadrove koji mogu biti poslati TV gledaocu u direktnom prenosu ili zabeleženi na magnetoskopsku traku, prilikom snimanja emisije. Čini se, da bi bliže objašnjenje udela video-miksera u TV stvaralaštvu stekli upoređujući video-miksetu sa nekim od muzičkih instrumenata. Jer, između muzičara i partiture muzičkog dela nalazi se instrument kao i između video-miksera i zbivanja pred kamerama, kako je rečeno. Muzičari će na jednom od instrumenata interpretirati istu muzičku partituru različito. Izvođenje iste kompozicije nosiće obeležje ličnosti koje ga je izvelo, međutim razlike, makar u nijansama, ostaće primetne. Lična ekspresija doživljaja muzičkog dela, tehnika izvođenja i senzibilitet umetnika, čine zbir umetničkih svojstava i daju obeležje ličnog a manje-više primetne razlike u interpretaciji, komponente su kreativnih vrednosti umetnikove ličnosti. Analogijom odnosa muzičara prema muzičkom delu, moguće je a priori zaključiti postojanje i individualnih razlika među mikserima prema istim žanrovima TV programa. Drugim rečima, doprinos svakog miksera pojedinačno TV stvaralaštvu, biće manje ili više primetan. Elektronski montažni postupak nerazdvojni je činilac ukupnog stvaralačkog procesa na televiziji u kojem mikser ispoljava svoje stvaralačke sposobnosti istovremeno sa zbivanjem pred kamerama. Vanrednom pažnjom i osećanjem za sadržinu i tok zbivanja on vrši vezivanje (spajanje) promenom kadrova, ne lišavajuči gledaoca onih značajnih tačaka u jedinstvenom događaju, koje reditelj želi da istakne i omogući gledaocu da ih doživi kao deo te neponovljive stvarnosti (direktan prenos). U snimanom dramskom izvođenju koje kroz režijski postupak struktuiranja dela predstavlja za miksera i čitavu ekipu poznatu građu, opreznošču miksera gledaocu će biti otkrivene i one bitne „čestice” u delu, nastale spontano glumačkom interpretacijom pred TV kamerama. Ovo se odnosi na uvođenje

275