RTV Teorija i praksa
reza u datim okolnostima i posle replike glumca, ako je na njegovom licu nastala mimika (mikro-gluma) kojom bliže otkriva karakter lika ili situaciju na sceni pred kamerama. Promena kadra može uslediti i ranije nego što je kadriranjem predvideno, ako u trenutku nastala reakcija drugog aktera na sceni, prema oceni reditelja, za snimano delo nosi značenje više od postoječeg kadra, iako replika prvog aktera još uvek traje. Ovo su samo neke od bezbroj mogučih situacija u toku snimanja koje se manifestuju sasvim spontano, pa ih očekujemo i registrujemo sa izuzetnom pažnjom. Isticanje ovih, nazovimo ih „skrivenih” detalja u snimanom delu (neprikazani gledaocu oni to mogu i ostati), pružiče mu potpunije poimanje suštine poruke koja mu se šalje. Ništa manje nije značajno snimanje muzičkog programa, gde smenu kadrova mikser obavlja rezom ili pretapanjem (zavisno od karaktera muzike) tačno prema muzičkim frazama i ritmu muzike, gde dolazi do punog izražaja mikserov muzički senzibilitet. Sve ovo govori u prilog postojanja neospornih vrednosti koj'e mikser mora da unese i ispolji u postupku elektronske montaže. Izuzimajuči njegove Ijudske osobine koje mu omogučuju bavljenje ovim poslom, za koji su potrebni savršeni refleksi, oštar vid, dobar sluh, odnosno osečanje za muziku i ritam, kao i vanredna psihička stabilnost, od miksera se traži da bude i kreativan. Treba reči da u nekim slučajevima manipulativno uspešno obavljen posao video-miksera ne nosi obeležje njegove značajne kreativnosti (emitovanje snimanog TV programa). Kreativnost miksera nastaje kao nadgradnja u potpunom vladanju teorijskim i praktičnim znanjima u oblasti televizijske tehnologije i elektronske montaže, kao i savršenog poznavanja video-raiksete - instrumenta. Mikser na njemu, svojom čulnošču i sigurnom rukom, može izvesti one „tanane tonove” koji televizijsko delo obogačuju još jednom dimenzijom čije če prisustvo gledalac i te kako osetiti. Utoliko pre, što i elektronska montaža - miksovanje, gradi deo onoga što čini specifičnim televizijski način izražavanja. Pokušamo li analizirati čime sve video-mikser utiče a time i doprinosi televizijskom stvaralačkom procesu, možemo zaključiti, da su to: znanje, talenat, spretnost, senzibilitet i emocije. Drugim rečima, on doprinosi svojim celokupnim stvaralačkim bićem.
276