RTV Teorija i praksa

14

se tzv. osetljiva pitanja komentarišu u sredstvima javnog informisanja. U ta „osetljiva pitanja” spadaju i interesi republika i pokrajina i usklađivanje tih interesa. Mislim da složeni problemi i osetljive razlike u interesima izgledaju nesavladivi često zato Sto se drže i raspravljaju u zatvorenom krugu. I obrnuto, zatvorena rasprava bez uvida javnosti omogućava i neprincipijelna zalaganja. Danas, celokupna naša zajednica zna da ima većih ili manjih razlika u interesima republika i pokrajina i da će ih i u buduće biti i da se moramo navikavati na to da razlike usklađujemo u otvorenoj raspravi. Moramo, takođe, u informisanju poči od toga da identifikujemo interes udruženog rada u republikama i pokrajinama, da više prikazujemo interes koji izvire iz udruženog rada i teži povezivanju u okviru čitave zajednice i da time jačamo zajedništvo na čvrstim društveno-ekonomskim osnovama. Od tog zadatka ne možemo pobeći. Kritička ocena pokazuje kako se često dešava da se interes svoje republike i pokrajine prikazuje kao neodložna potreba koja se bez ostatka mora ostvariti, a da se interes druge sredine, republike i pokrajine prikazuje siromašno ili pristrasno. U takvoj, u osnovi nerealnoj slici, stvarni interesi i stvarno stanje u našoj zajednici izgledaju deformisani. U najmanju ruku, stvaraju se nerazumevanja i nedoumice u javnosti. Treba, međutim, odlučno uklanjati tendencije da se razlike u interesima republika i pokrajina prikazuju i tumače kao političke razlike, da se konfrontacije argumenata prikazuju kao nacionalne konfrontacije i da se na osnovu razlika u stavovima prave političke podele. Kada se interesi i njihove razlike politiziraju, to više nisu interesi udruženih proizvođača već apstraktnih građana jedne uže zajednice, republike i pokrajine u čiju se odbranu dižu predstavnički organi, a ne oni sami. Više ne govori samoupravljač več drugi govore u njegovo ime. To svakako ne bismo smeli dopustiti. Zbog toga je delimično razumljivo izvesno ustezanje od javnih rasprava - ako se rasprave vode u stilu politizacije i političke konfrontacije; u tom pogledu nismo imuni od povremenih padova. Sa takvim se rizikom mora računati, ali moramo se pripremati tako da rizik bude minimalan. Naš je zajednički zadatak i u Socijalističkom savezu i u sredstvima informisanja da postepeno demistifikujemo razlike u interesima republika i pokrajina kao i postupak njihovog usaglašavanja. Socijalistički savez i javno informisanje razvijaju se u međusobnoj uslovljenosti, u istom smeru, kao snage koje izražavaju i utiču na demokratiju socijalističkog samoupravljanja. U tome oni imaju izuzetnu ulogu, izuzetnu odgovornost, bez ikakvog monopola.