RTV Teorija i praksa

170

sredine. Onako kako se televizi]sM misli o kulturi - tolika je moć kulture da deluje na razrast duhovnih snaga jednog društva. Po onome kako izgledaju naše televizijske emisije posvećene kulturi, društvo se nije maklo od stadionsko-folklornih svečanosti i čežnje da se tih i takvih fešti oslobodi ko sramnih ideologijsMh „čini” osnivanjem po ko zna kog po redu „svetskog festivala”. Ti „svetsM festivali”, razume se, i ne bi bili „svetsM” kad u našem TV programu ne bi dobih svoje _ hronike, uostalom kao i naši mnogobrojni nacionalni festivali, kao hiljadu kulturnih manifestacija tokom jedne godine vršenih na ~tlu mesta odašiljanja JRT programa”. Stoga, one emisije koje se trude da podignu nivo ovom belosvetskom jadu nacije dovođenjem poznatih svetsMh ličnosti u emisiju (3, 2, 1 kreni, na primer) navode i nehoteći gledaoca na još jednu vrstu „arbitrarne” slobode: potražiti kulturološM smisao u jednoj svetskoj ličnosti, ili, nalaziti duhovnost u hronikama o svetskim festivalima. Primeri su mnogobrojni, i svakodnevni (koliko imamo emisija o kulturi ispada da ništa drugo i ne radimo osim što se „kulturno uzdižemo”). Primer 1) 7. avgust ’BO, 3,2, 1 - kreni. Urednik Nenad Pata, režija Zoran Zlatar. Vreme emitovanja 20.00. U kadru Ranko Munitić, u prvom planu. Iza njega pulska Arena. Znoj se sliva niz lice Munitića - vidljivo. Sunce prži. Munitič nam ipak naziva „dobro veče” - za svaM slučaj da se ne ogreši o dijamantno pravilo ove emisije (istina, nije pogledao na sat kao stalni voditelj, Ivan Hetrih). Izgleda da uredniku Pati, saradnicima ove emisije i realizatorima još nije sasvim da se realno vreme ne sme manipulisati, več da se samo moze ostvariti televizijsko vreme. Televizijsko vreme za emisiju J, 2, I - kreni realno počinje u dvadeset časova naveče (i brojkom - 20.00). Realnost ispred TV ekrana ne utiče na vreme zadato u TV prizoru. Zahvaćen vremensM interval jednoj emisiji je autohtona vrednost kojoj se ne sme menjati verovatnoća početka događanja, ukoliko nekom nije stalo do manipulacije. Vreme emitovanja ni po čemu ne obavezuje stvaraoce jedne emisije da ostvaruju vremensM kontinuitet programske sheme. Ukoliko je na našem časovniku 20.00, časovniku u zgradi televizije takođe 20.00, i u novinama piše da 3,2, 1 - kreni počinje u 20.00 - onda to ne znači da se Munitić mora javiti iz Pule u 20.00. Munitic nije bio 7. avgusta u Puli. Munitić nije bio 7. avgusta nigde ~oko” TV kamera. Sedeo je u svojoj sobi - i čekao da vidi montiranu emisiju koju je na dan 2. avgusta snimao u 13.00 po ovdašnjem vremenu usred žarke Pule. Po svemu sudeći - ovaj voditelj i kritičar ne