RTV Teorija i praksa

Prof. dr Toma Đorđević

TV DRAMA „ĆILIM”

Buduči đa je fenomen televizije još uvek po mnogo čemu zagonetka i za stvaraoce-poslenike, i za same teoretičare, pisac ovih redova se usuđuje da tvrdi da je TV drama sarajevskog dramskog studija - Cilim*, ostvarena na način koji najbolje ilustruje mogučnosti TV medija u sferi estetičko informativne prakse. Stojimo na stanovištu, đakle, da se pomenuto ostvarenje sarajevskog televizijskog studija, posle dugog traganja za TV dramom, shodno osobenostima TV medija, po svojim estetskim vrednostima, diže do nivoa modela TV poruke toga žanra. AH, pođimo od ključnih zahteva (tehnološki, estetski i sociološki) kojima su postu Hrane stvarne vrednosti svake poruke usaglašene komunikativnoj tehnologiji TV medija, kako bismo proveriU stvarne vrednosti sarajevskog poduhvata. a) tehnološki: shodno komunikativnoj tehnologjji TV medija televizijska drama se obrazuje sredstvima elektronske slike, tom mediju svojstvene ikoničke prezentacije, što sam čin recepcije poruka preobražava u taktilno-senzoTnu spregu gledalaca sa TV zbivanjem. Verovatno sam akt elektronskog strukturiranja sUke, dok traje projekcija, a samim tim i ukupne ikoničke naracije, ne ostaje bez posledica po senzorno-psihološkd status gledalaca koji su uključeni u komunikativni čin posredovan TV medijem. b) estetički: TV drama ostvarena u mediju elektronske komunikativne tehnologije - televizijskom sHkom, sve svoje estetske vrednosti obezbeđuje metaforizacijom prizora tj. u postupku i rezultatu produbljivanja simboHčke distance između TV zbivanja s jedne, i imaginarno pretpostavljene životne prakse, tj. stvarnosti iz koje je tematski izvedena televizijska prezentacija. Prema tome, obrazovati TV prizor produbljivanjem simboHčko-metaforičke distance između životne prakse i toj stvarnosti odgovarajuče ikoničke prezentacije - TV spektakla, a pri tom očuvati taktilno-afektivnu vezu gledalaca sa tako transponovanom stvarnošću, svakako je protivurečno prožet proces. Kako tu protivurečnost

• Scenario: Nedžad Ibrišimovič Režija; Aleksandar Jevđević.

105