RTV Teorija i praksa

ekvivalent To je, zapravo. onaj volumen „impiozije 1 ' životnog toka, kome je TV medij prilagođen komunikativno i tehnološki, perceptivno i psihološki. Ргеко suženog i na detaljima sazdanog životnog procesa proveriti mehanizam univerzalnog sistema normi - vrednosti, koje determinišu ponašanje Ijudi, pojedinaca različito stratifikovanih u empirijski datoj sredini, svakako je veoma složen zadatak. I ovde se stvarno kao na dlanu da videti kako drama pojedinca (kao zamena za dramu jedne izolovane kasabe) iritira i na različite načine emocionalno (a to znači i socijalno) opredeljuje u ponašanju pojedince zatečene na jednom prostom onako kako ih je več život i društvena podela rada ili slobodnog vremena situirala u kontekst jedne bosanske kasabe. Jedni su tu da deluju i trguju, a drugi da se tek nađu dokoni, kao u iskošenoj ravni prema stvarnom životnom toku, tu u senci bresta na svom Čilimu, treči opet da samo neutralno opserviraju ulicu, i najzad oni koji svačiju obuzetost dramom, svojom Ш tuđom, iskoriščavaju na sebi svojstven način krađom. Tu je i onaj koji, dok drugi rade - svira, pa makar to bila i muzička ilustracija pesme unesrečenog čoveka dok visi na mostu i opeva svoju zlu sudbinu Doduše u pitanju je pesma glavnog aktera drame inspirisana više težnjom da se ukaže na ležerno prihvatanje odabrane sudbine, negoli pak što ima da posluži uveseljavanju bilo koga. I tako se po uskim i još uvek vodom poUvača neumivenim sokacima, valja život kasabe, dočaran TV zbivanjem do te mere taktilno i opipljivo kao da smo ga šakama goUm zagrabiU na vrelu samog životnog toka. Tema drame je važna komponenta ukupne estetičke konstrukcije svakog dramskog zbivanja, pa prema tome i TV zbivanja. Odakle tema? Tema TV drame Čilim je izvučena, ih bolje, ona se nameće kao nadgradnja kojom se u izvedenom sloju stvarnosti problematizuje protivurečnost stvarnih pozicija pojedinaca i grupa šireg socijalnog konteksta, iako se zbivanje sabijeno na prostoru jedva kojih stotinak kvadratnih metara ekspUcite nudi kao odsečeno od svih, pa čak i asocijativno prizvanih veza sa širim socijalnim kontekstom. Tek se ponekim impUcite đatim iU pretpostavljenim oznakama dS naslutiti onaj širi sloj determinanti koji predodređuje ponašanje junaka ovog - „skoka u prazno”. Tek kasnije se dovodi do svesti, razotkriva i naslućuje socijalni status i karakteristični stil svakodnevnog života glavnog aktera drame; kako se razvija, iU bolje iz dramskog čvora ispreda priča o nesreči čoveka, sve više se po svojoj verbalnoj ekspoziciji krajnje reducirano fabulativno kretanje probija do dubljeg sloja motivacija koje nagone na когак ka ekstremnom zlu - ka samoubistvu. Socijaine

108