RTV Teorija i praksa

I.MANDIĆ; Ne vidim zašto je obavezno za nas da se nekako opredeljujemo prema nekom polu Marks - Makluan i zašto su nam ruke vezane ako se ne odredimo? To mi je potpuno nejasno. To je nasilna ideologizacija, cak i Makluana koji je jedan od prvih koji nas je, srećom, oslobodio prisile da mislimo u razini i kategorijama id'eološke svjesti. Njegov veliki doprinos jest, upravo, u toj dezideologizaciji medija i savremene kulture. I mislim da se mi vraćamo natrag ako se ponovo moramo boriti sa tim kategorijama, kao da je to nešto sveto i obavezno za nas. Ako bismo se opredijelili, dajući Makluanu plus u odnosu na marksizam, onda bismo, očito, bili sretni, sudeći prema vašem zahtevu. Ako bismo dali minus, da li bi to značilo da ga ocjenjujemo kao nepoželjnu pojavu u našoj sredini? B.GRABNAR: Ја mislim da pitanje marksizma i makluanizma roože da bude jedna strašna hereza - jeres kod nas. To je velika diskusija koju nećemo iscrpsti ovde. Predložio bih da idemo na aktuelne teme. Odgovor na prvo pitanje njegove filozofije je da društvena kretanja proizlaze iz materijalnih veza između Ijudi, tj. opštila medija su materijalna, bez obzira na sadržinu. Ova je teza materijalistička. Citavo njegovo shvatanje Ijudske istorije je dijalektičko. Braneći svoju doktorsku disertaciju ja sam branio tezu da je Makluan materijalist i dijalektičar. Nfeke zbrke idealističke sam kritikovao. Nastojao sam da mu sagledam neki sistem koji je i on sam kritikovao. Dakle, u samoj filozofiji, u naučnom pogledu na svet, mislim da su Marks i Makluan negde u suštini jednaki. I Marks je proučavao samo opštila, opštila dominantna u njegovo vreme. Tada su bila aktuelna opštila: novac - roba - novac itd. Mehanički opticaj roba - novac - roba opisao je Marks u Kapitalu. To je tada bilo ono što je danas kompjuter. To je moje mišljenje. Možete s njim da se i ne slažete. Prema tome, Kapital je otkrio prirodni zakon kretanja Ijudskog društva, koji je nezavisan od ideologija, hriščanstva ili čak marksizma... Ako je marksizam, рге svega, komunikacijska teorija, materijalistička teorija komunikacije Ijudskog društva, onda je komparacija između Makluana i Marksa moguča. Pošto Marks nije mogao da ima pojma o elektronskim opštilima koja tada nisu postojala, imao je jednu drukčiju dijalektičku

40