RTV Teorija i praksa

trijadu - beskiasno društvo, klasno društvo, opet besklasno društvo, a Makluan ističe akustičko društvo, mehaničko društvo, opet akustičko društvo, onda možemo da kažemo da sa Marksovom trijadom, sa revolucijom, društvenom svojinom, ne završava razvitak čovečanstva nego deluje novi zakoa To su nova materijalna sredstva koja moraju da slede i s tim novim pronađenim materijalnim prirodnim zakonima Ijudskog društva... To otvara nova pitanja. M.JEVTOVIĆ: Da ne idemo na nova. Ja ću samo da citiram. Makluan kaže ovako: „Svoju analizu Marks je...zasnivao na mašini upravo u trenutku kada su telegraf i druge implozivne forme stale da preokreću mehaničku dinamiku.” (Poznavanje opštila, str. 76.) Dakle, on je video da Marks nije imao takva oruđa na raspolaganju, ali već je bio zakoračio ka razmišljanju o medijima... I.MANDIĆ; Makluan kritizira Marksa da zaostaje za medijima. Tu su ne samo parne mašine, mlin itd. o čemu Marks mnogo govori, a zaostaje za onim medijima koji se pojavljuju, kao telegraf itd. B.GRABNAR: Ja sam to pitanje prebacio samom Makluanu u jednom pismu i rekao sam da Marks nije proučavao mašinu, nego Ijudsko društvo i komunikaciju u svoje vreme, koja je bila zasnovana na procesu novac - roba - novac. Ta je komunikacija dominantna u njegovo vreme. To sam ja njemu lično u pismu prebacio. Makluan mi je odgovorio. To sam objavio u časopisu „Dijalektika” 1977. godine. Prebacio sam mu da dobro пе poznaje Marksa i on kaže: da bi trebalo da spomenem da je s vremena na vreme radio na Marksovoj teoriji komunikacije. Čini se čudno, ali niko do Makluana nije pisao o Marksovoj teoriji komunikacije. Predložio je da upozorim da ova praznina u zapadnom proučavanju komunikacijske teorije nije slučajna. Jedina informacijska teorija koja postoji na Zapadu, jeste teorija o transportu, u kojoj se podaci kreću od tačke do tačke,

41