RTV Teorija i praksa

metode sadrže velike prednosti, odatle i veliki entuzijazam ovog auditorija. Na osnovu plaćanja pretplate (i to samo za televiziju, a ne i za radio) Ijudi su navikli da uključuju prijemnik kako bi nešto čuli ili videli. Isto tako relativno je lako snimiti emisiju da bi se kasnije ponovo slušala - pogotovo ako ste tehnički obučeni i ako imate dobar prijemnik. Mnogo je komplikovanije (i mnogo skuplje) ukoliko želite da snimite za sutra seriju programa emitovanih noću. Ovakav način rada zahteva upotrebu časovnika i prethodno planiranje snimanja. Neće li, u ovakvim uslovima, biti negativnih posledica na emisije, na realizatore i na izvođače? Da li će kvalitet ostati isti? Ko če voditi računa o kvalitetu? Da li če učenici i nastavnici na ovo gledati kao na drugorazrednu operaciju?'' Ova pitanja moramo da postavimo, imajuči u vidu činjenicu da se več u srednjim školama največi deo programa koristi kao sniman - ali sniman direktno tokom dana, što omogučuje prethodno gledanje programa. Da li je prihvatljivo slanje kaseta poštom? Iskustvo Otvorenog Univerziteta pokazuje da emitovanje pomoču kaseta nije praktično ni jevtino kao emitovanje na talasima. ali nikako ne treba negirati prednosti koje upotreba kaseta pruža učeniku. Ne verujemo da če u periodu ekonomske krize ovaj koncept omogučiti da se ode daleko. DALEKA BUDUČNOST Šta reći o video-ploči, televiziji putem kabla, teletekstu i videoteksu, podacima koji se prenose putem teleteksta i satelita? Imajuči u vidu entuzijazam stručnjaka u oblasti obrazovanja putem radija i televizije za svaku novu metodu u nastavi, smatram da bi trebalo da prihvatimo stav mudrog optimizma. Iči ću postupkom eliminacije, Smatram da radio-difuzija putem satelita specijalno neče biti pogodna za obrazovne programe. Nezavisno od cene, prostranstva i nedostatka prilagodljivosti (u sadašnjoj formi) jedini mogući pozitivni uticaj satelitske radio-difuzije za stručnjake koji se bave obrazovanjem, bilo bi

4 Evo kompleksnog i loše shvaćenog problema. Bilo da se radi o programima za Šifoku publiku ili samo o programima u obrazovne svrhe, evidentno je da će nova tehnologija izmeniti emisiju. Na primer, realizatori če se kolebati da u programe koji će gledati vi£e puta uklope šale iii da ponavljaju neke sekvence.

151