RTV Teorija i praksa

eventualno rasterećenje pritiska koji se sada vrši na spektar javnih talasa radio-difuzije. Izgleda da treba prićekati najmanje deset godina pre nego što sve ovo postane realnost Kablovska televizija u Velikoj Britaniji nije primljena kao u drugim zemljama a svi su izgledi da neće ni brzo evoluirati. Stručnjaci iz obrazovanja trebalo bi da se zainteresuju za atraktivne mogućnosti kao gto su mogućnosti ~Qube” u SAD ali ovakva perspektiva izgleda mi krajnje ograničena, bar u sadašnjoj formi. Mnogo interesantniji, ali i možda mnogo više preteći (za stručnjake klasične televizije) su videoteks, teletekst i video-ploča koji se več šire. Stvarni efekti ovih tehnika koje već detaljno poznajemo, osetiće se tek kroz pet do deset godina, pod pretpostavkom da će se ekonomska situacija razvijati pozitivno i dinamično. Prva dva sistema potpuno zavise od mikroordinatora. Video-ploča može da bude isto tako programirana za mikroordinator. U slučaju školskih ili univerzitetskih institucija od najvećeg je značaja posedovanje (pomoću teleteksta ili videoteksa) osnovne informacije arhivskog tipa, koja često može da se koristi, ali i materijala koji može da se prenosi putem teleteksta za informativne programe, U ovoj fazi obavljaju se prvi eksperimenti. Mnoge tehničke prednosti zavisiče od sposobnosti nastavnika i široke publike (a još više od učenika) da nauče da „čitaju informatiku”, Proces, izgleda, može da potraje i više godina a dužnost stručnjaka iz oblasti radija i televizije je da ga übrzaju i olakšaju. Na kraju, video-ploča, u raznim aspektima, može da donese najviše promena. Kao obrazovno sredstvo, njene prednosti su očigledne: prilagodljivost i relativno niska cena; međutim neizvesno je da li bi škole mogle da prikupe neophodan materijal za desetak godina, čak i u najpovoljnijim uslovima. Ako bi pronalazak bio pušten na evropsko tržište 1981. godine, treba predvideti bar jednu deceniju za radikalne izmene načina distribucije. Do tada, prema mom mišljenju, treba istrajati u prilagođavanju savremenim metodama u svim oblastima obrazovne radio-difuzije, vodeći računa o različitim potrebama korisnika u školama, studenata Otvorenog univerziteta i gledalaca u domaćinstvima. Moramo da pružimo otpor radikalnim tehnološMm promenama sve dok motivi ne budu dovoljno übedljivi, nastoječi da se orijentišemo ka ishodu koji nam izgleda najprihvatljiviji: zajedničkim metodama distribucije i primene.

152