RTV Teorija i praksa

još nisu obezbeđeni svi tehnički i materijalni preduslovi za ekspanziju. Očigledno je da se indijsko društvo tim povodom nalazi pred donošenjem dalekosežnih odluka, i verovatno je da če razmah televizije biti i nova prekretnica u razvoju informaciono-komunikacionog sistema te zemlje u razvoju.

INDIJSKI RADIO PRE I POSLE STICANJA NEZAVISNOSTI Ova zemlja upoznala je radio vrlo rano, u vreme kada se on eksperimentalno širio u Evropi i drugim industrijski razvijenijim regionima sveta. Inicijativom britanskih kolona u Bombaju i Kalkuti su osnovane 1927. godine prve dve radio-stanice. Njihov domet određivali su slabašni predajnici od 1,5 kW, a radio-stanice su stavljene pod okrilje „Indian Broadcasting Company”. Pod uticajem određivanja pravnog položaja BBC u metropoli, i u Indiji je prevagnuo stav da radio bude javna korporacija koja če se izdržavati od pretplate. Sa oko 3 000 pretplatnika u inicijalnoj fazi Kompanija je bila zadovoljna, ali je vrlo brzo zapala u finansijske teškoče. Kolonijalna vlast nije održala u životu prvu radio-kompaniju, već je tu aktivnost podvela pod svoju nadležnost, uspostavivši 1930. godine „Indian Broadcasting Service”. Šest godina kasnije, uporedo sa sve burnijim antikolonijalnim previranjima u Indiji, radio direktno preuzima britanska vlada i daje mu ime pod kojim i danas funkcioniše - „AU Indian Radio” (Sveindijski radio). Požar drugog svetskog rata koji je dotakao Indijski potkontinent takođe je ostavio posledice na radio. Anglo-američke vojne vlasti doprinele su tehničkom usavršavanju mreže primopredajnika, pojačan je domet radio-stanica, uvedena je centralizovana služba za informativni program, počelo je emitovanje programa za inostranstvo... Naravno, kao i u slučaju mnogih drugih kolonija, sve te mere nisu bile motivisane iznenadnim izlivom blagonaklonosti prema domačem življu. One su jednostavno bile iznuđene vođenjem propagandnog rata i borbom za smanjivaje japanskog uticaja na narode porobljene Azije. Kada je Indija 1947. godine stekla nezavisnost, i kada je AIR (All Indian Radio) nacionalizovan, u nasleđe je novoj vlasti ostalo svega 6 radio-stuđija. Međutim, nastao je period vrlo burnog razvitka koji ga dovodi, kako smo rekli, na vodeću poziciju u informaciono-komunikacionom sistemu. Danas AIR raspolaže mrežom od 157 primopredajnika i emituje program

155