RTV Teorija i praksa

dozvoljavali da se ova vrsta muzike koristi bez nadoknade na AIR. Tek kada je u tom smislu postignut sporazum, EPP program i najpopularnije melodije su se pojavili u programu AIR. Prema danas važećim odredbama u reklamne svrhe može se koristiti do 10 procenata vremenskog obima programa. Spotove kao snimljene trake donose oglašivači i specijalizovane reklamne agencije, Prema podacima za 1978/79. godinu od EPP usluga ostvaren je prihod od oko 80 miliona rupija. S obzirom da je istovremeno budžet AIR iznosio oko 450 miliona rupija, proizilazi da se prodajom vremena za EPP usluge ostvaruje 17,80 procenata ukupnih prihoda. 4 U uslovima soliđne razvijenosti indijski radio je izuzetak među zemljama u rarvoju, jer ima uslova da se samofinansira. Kažemo ima uslova, jer je realnost drugačija. Ako bi se od svih 20 miliona pretplatnika prikupilo po 50 rupija godišnje pretplate, prihod bi bio dvostruko veći od cifre godišnjeg budžeta (450 miliona rupija) koju smo maločas spomenuli. Međutim, izgieda da je gotovo nemoguče obezbediti ovu fiskalnu svotu od neurednih platiša, a verovatno je da ni pritisak u tom pravcu nije veliki. Za sada, dobro funkcioniše mehanizam po kome sav prihod od pretplate i reklama pripada državi, a za uzvrat ona garantovanjem godišnjih b.udžeta na sebe preuzima pokrivanje svih planiranih rashoda radija. Naravno, i preko poluga ekonomske kontrole centralna vlada i uprava imaju neprikosnoven nadzor nad ovim masovnim medijem. TEŽNJA ZA DECENTRALIZACIJOM Pored nesumnjivih prednosti u odnosu na druge komunikacione kanale, i u odnosu na mnoge druge zemlje u razvoju, Sveindijski radio ima i slabosti. Po našem mišljenju, dve su najveće. Prvo, iako se najšire rasprostro, iako može da informiše mase nepismenih Indusa (70 procenata populacije je u Indiji nepismeno!) radio nedovoljno dotiče gro indijskih građana u nepreglednim seoskim prostranstvima. On je još uvek sredstvo informisanja i zabave gradskog življa, dakle manjine koja uživa viši socijalni status. Nasuprot neldm neumerenim optimističkim predviđanjima o „revoluciji tranzistora”, koja su se mogla pročitati i na stranicama ovog časopisa, selo ga još nedovoljno

4 Do procenata učešća reklatnnih prihoda autor je došao i za radio i za televiziju sopstvenim izračunavanjima uz pomoč statističkog godišnjaka za 1979. godinu.

158