RTV Teorija i praksa

iznosi 17,05 odsto. Ovaj podatak pokazuje da je za njenu egzistenciju najviše zainteresovana zajednica biznisa, kao za najatraktivnijeg nosioca reklamnih poruka. Drugačije je teško objasniti otkuda situacija da televizija ima svega tri puta manje reklamne prihode od radija, i da je istovremeno nebrojeno puta slabije razvijen komunikacioni kanal nego radio. Za emitovanje reklama, praktično, na snazi su uzusi utvrđeni za radio. To znači najviše 10 procenata vremena emitovanja može biti dato u te svrhe, a organizovano prikupljanje reklama se obavlja preko centralnog ureda lociranog u Bombaju. Samo jednu desetinu ove vrste usluga televizijski centri mogu sami da prodaju na teritoriji svojih korisnika. OTVORENI FRONTOVI Bez preteranog pristrasnog vrednovanja iznetih fakata, vidljivo je sa kolikim se slabostima suočava televizijski komunikacioni kanal u informaciono-komunikacionom sistemu Indije. Ima mnogo tačaka u kojima se nužno mora intervenisati da bi se ovaj masovni medij u dotičnoj zemlji u razvoju ukorenio. Mada su samo letimično skicirani, propusti u tehničkoj opremljenosti su vrlo veliM. Praktično, može se i pešice odšetati izvan gradova da bi se dospelo u zone u kojima uopšte nema televizijskog signala. Jezikom statističara oni pokrivaju svega 6 odsto nacionalne teritorije, i to u vidu sićušnih oaza u licu najvećih gradova zemlje. U strukturi programa takođe ima propusta. Teško je reći da li je u pitanju danak neiskustvu televizijskih pregalaca, ili se njihove ambicije raspršavaju pred objektivnim tehničkim nemogučnostima da svoje ideje i projekte realizuju. U razgovorima koje je autor imao sa TV poslenicima bilo je argumenata da se stane na stranu i jednog i drugog mogučeg uzroka, mada tehničkim teškoćama za sada sigurno pripada prvo mesto, Skučeni programski potencijal slabo se nadomešta korišćenjem materijala iz inostranih izvora. Na ekranima se ređe nalaze Glmovi i serije iz inostranstva. Jednim delom, radi se o izbegavanju uvećanja troškova i sumnjaraa u razumljivost ili prijemčivost kulturnih tvorbi iz udaljenih kulturnih sistema. Međutim, u donošenju odluke oko korišćenja stranih programa učestvuju sigurno i čisto politički faktori, Praktično, najviše programa dolazi iz onih zemalja sa kojima to preciziraju

163