RTV Teorija i praksa

TELEVIZIJA I PROGRAMI PRIMERENI DEČJEM RAZVOJU Dcčje sveta se razlikuje od shvatanja odraslih. Na različitim stadijima dečjeg razvoja različite su i njihove sposobnosti da prate i na odgovarajući način prihvate TV program. Ukazačemo na određene osobenosti dečjeg razvoja koje se moraju imati u vidu pri pripremanju dečjeg programa i formiranju gledalačkog ponašanja dece, Periodizacija koju dajemo je uslovna i vremenske granice se ne smeju prihvatiti kao strogo odredene. Za čitav predškolski period karakteristične su burne, kratkotrajne emocije, strah od novog i nepoznatog, koji izaziva nesigurnost Ovo treba imati u vidu i pri odabiranju programa za decu. Period 1-3 godine Dečja pažnja u ovom periodu je kratkotrajna i površna, te deca nisu u stanju da prate celu emisiju. Ona primečuju izolovane sekvence, a ne celinu. Kad gledaju televiziju deca nisu u stanju da prate tok događaja. Dečju pažnju u ovom periodu privlače dinamični pokreti i ritmička muzika. Deca vole ponavljanje jer im poznato pomaže da savladaju strah od nepoznatog. Decu u ovom periodu ne treba namerno upučivati na pračenje programa, pa prema tome ne treba ni pripremati posebne programe za ovaj uzrast Period 3-5 godina U uzrastu između 3 i 5 godina deca su u stanju da povezuju izdvojene sekvence i mogu da prate priču, ali mešaju realnost i fantaziju i teško se orijentišu u vremenu. Emisije za decu ovog uzrasta treba da budu pretežno zabavne, a obrazovni sadržaji u drugom planu. U emisijama treba da ima dosta smešnih situacija, dosta ponavljanja, priča treba da je kratka, a radnja jednostavna. Priče ne treba da su u nastavcima, jer nepoznato uznemirava decu. Pogodne su emisije sa stalnim voditeljem koji pokazuje toplinu i Ijubav, za koga če deca moči emocionalno da se vežu i tako lakše prihvate vaspitne sadržaje koje program nudi.

110