RTV Teorija i praksa

Mr Jaroslav Turčan

NEKA PITANJA ODNOSA AUDITORIJA PREMA DRAMSKOM PROGRAMU RADIO-NOVOG SADA

Radio-drama se, kao akustičko jezičko umetničko delo, svrstava među sve druge obUke književnog stvaralaštva, mko je specifičnom čini način njenog komuniciranja. Umetnička, idejna i estetska sadržina poruka radio-drame nudi S e kao zahvalan subjekt istraživanju dometa i opsega radio-dramskog stvaralaštva - kao dela šire kulturne poUtike radio-stanica kod nas. Tako je 1979. godine Radio-televizija Novi Sad sprovela istraživanje „Dramski program Radio-Novog Sada” koje je doprinelo proučavanju uloge i značaja dramskih programa radija u uslovima višejezičnog vojvođanskog auditorija, sredine sa veoma razvijenim i bogatim kulturnim životom u kojoj se posebno razvija sedam nacionalnih kultura, i identifikovanju socioprofesionalnih i drugih obeležja njihovih slušalaca. Stoga mi se čini da treba odlučnije istači potrebu istraživanja auditorija. Ta je potreba višestruko značajna. 1) za utvrđivanje opsega delovanja radija u oblasti dometa dramskih programa; 2) za sagledavanje doprinosa radija demokratizaciji i demetropolizaciji ovog svojevrsnog pozorišnog stvaralaštva, 3) za istraživanje otvorenosti dramskih programa i demokratičnosti programske politike u oblasti radio-drame, prema književnosti naroda i narodnosti Jugoslavije, književnom stvaralaštvu sveta, a posebno literaturi zemalja u razvoju i nesvrstanih zemalja; 4) za otkrivanje determinanti ukupne programske politike radio-stanica, valjanost te politike i njenu usklađenost sa kulturnom politikom uopšte. Dramski program RNS na srpskohrvatskom i mađarskom jeziku ostvaruje se u okvirima višenacionalne sredme koja pozitivno utiče na razvijanje dvojezične odnosno višejezične

113

ISTRAŽIVANJA