RTV Teorija i praksa

Dramski program na mađarskom jeziku emitovao je svoj program prvi put 1950. godine. Dok se prvih godina postojanja ovoga programa emitovalo 10 do 15 premijera godišnje, poslednjih godina emituje se godišnje između 40 i 50 premijera. Radio-dramski program na mađarskom jeziku usmeren je na prezentiranje i podsticanje progresivnih idejnih i duhovnih kretanja u našem društvu; na upoznavanje slušalaca sa najznačajnijim savremenim dramskim ostvarenjima kod nas i u svetu; na podsticanje domaćeg dramskog stvaralaštva, pre svega stvaralaštva pisaca pripadnika mađarske narodnosti; na afirmaciju dramskog stvaralaštva svih jugoslovenskih naroda i narodnosti radi unapređivanja međusobnih veza, saradnje i zajedništva; na kritičko vrednovanje savremenog dramskog stvaralaštva i književne baštine Mađara u Vojvodini i negovanje čistote mađarskog pisanog i govornog jezika. Ovakva programska orijentacija Dramskog programa na mađarskom jeziku upotpunjena je i naporom Redakcije da radio-dramski program obogati elementima koji bi mogli biti svrstani u prelazne oblike između radiofonskog muzičkog i radiofonskog dramskog (fonopoezija itd,). Obavljeno u napred okarakterisanom socijalnom kontekstu, istraživanje „Dramski program Radio-Novog Sada” sprovedeno je u 20 mesta SAPV - 10 u kojima preko polovine stanovnika čine Srbi, Hrvati, Crnogorci i Mushmani i 10 u kojima preko polovine stanovništva čine Mađari. Kada je reč o rezultatima istraživanja, u ponašanju ispitanika u ova dva regiona nema nekih bitnih razlika. Pokazalo se, najkrače rečeno, sledeče: • Dramski program bilo koje radio-stanice u zemlji prati 38% ispitanika Srba, Hrvata, Crnogoraca i Muslimana i 35,3% ispitanika mađarske nacionalnosti. • Dramski program RNS na srpskohrvatskom jeziku sluša 22,3% ispitanika, a dramski program na mađarskom jeziku 35,3% ispitanika. • Dramski program RNS na srpskohrvatskom jeziku najviše prate slušaoci sa nezavršenom osnovnom školom. Slušaoci sa završenim fakultetom uopšte ne prate ovaj program. Dramski program RNS na mađarskom jeziku takođe najviše prate slušaoci sa nezavršenom osnovnom školom a najmanje fakultetski obrazovani slušaoci. Ovo u priličnoj meri odudara od nekih mišljenja prisutnih u književnosti, prema kojima su

115