RTV Teorija i praksa

određenog vremena. Intervju sa znamenitim umetnicima ili „razgovori za okruglim stolom” uz učestvovanje umetničkog kritičara korisni su u izvesnom stepenu, ali oni izlaze iz konteksta večernjeg zabavnog programa. Veći deo televizijsMh emisija namenjenih masovnom gledaocu, mogu se uvrstiti u jednu od tri kategorije: 1. Emisije sa korišćenjem vizuelnih dokumentarnih zapisa, muzike i pripovedanja (karakterističan primer za to je emisija Van Gog mreže NBC). 2. Emisije koje treba da kod gledalaca izazovu određeno raspoloženje uz pomoć muzike i složenih metoda. 3. Emisije koje omogućavaju gledaocu da neposredno vidi umetničko delo i da ga shvati uz pomoć talentovanog i jasnog komentatora. Ali, u tom smislu je učinjeno veoma malo. Pa ipak, ja mislim da največe mogućnosti ima treči tip televizijsMh emisija. Sa praktične tačke gledišta, životna snaga, bogat materijal i raznovrsnost oblika kojima moraju da se odlikuju prave emisije prisutni su upravo u ovoj kategoriji. Prva dva tipa emisija zahtevaju toliko vremena koliko i dugometražni film. Emisije treće kategorije stvara, uglavnom, jedan čovek (koji, naravno, koristi svoje lične kvalitete da bi izrazio određene ideje) zbog čega na pripremu odlazi malo vremena i sredstava. A ja mislim da uticaj takvih programa može biti veliM pošto je televizijsM ekran prepušten obrazovanom i kompetentnom čoveku koji se odlikuje ne samo telegeničnom spoljašnošću već ume i da pametno i pristupačno razgovara sa najširim auditorijem. Onaj ko juri za jeftinom popularnošću ne bi pristao na takav rad. (Ali ipak je značajnije stvarati dobre emisije, nego osvajati nove poštovaoce.) Uticajem jedne ličnosti mogu se pridobiti mase gledalaca za nove ideje i razvijati nove emocije. Eto, tome treba da teži televizija! Treći tip emisija se malo razlikuje od jednostavnog emitovanja predavanja iz slikarsMh galerija. Ali tu je potreban čovek koji razume umetnost u onoj meri u kojoj poznaje specifičnost televizije i koji se odlikuje sposobnošću izuzetnog glumca i reditelja. Idealno bi bilo da on sam može da piše scenario i da neposredno rukovodi radom snimatelja. Bilo bi poželjno da sarađuje sa producentom kako bi se dobila celovitost kompletnog ciklusa.

144