RTV Teorija i praksa

Emisije posvećene samo jednom umetniku nekako su zastarele, ali u sadašnjem trenutku mogu biti veoma korisne. Primera radi navešču emisiju kao Časopisi Dejvida Brlnklija ili Ovde i sada Frenka Mekgija. U programima o slikarstvu treba, naravno, koristiti sliku, skulpturu, dopunjavati ih muzikom da bi se podstakla mašta auditorija. Veoma je značajno šta koristiti - original ili reprodukciju? Ne mislim da se može bilo čime zameniti utisak izazvan viđenjem originala na televiziji. Ukoliko nijedan muzej ne pristane da od nedelje do nedelje daje svoje riznice TV studiju, emisije treba organizovati direktno iz rauzeja ili pri studiju stvoriti muzej sa specijalnom zbirkom slika. U SAD samo jedan od muzeja - Muzej likovhe umetnosti u Bostonu - svake nedelje organizuje emisije u svojim salama. Sve galerije muzeja su specijalno opremljene za direktno emitovanje. Više od sedam godina muzej u Bostonu je specijalna laboratorija zajedno sa gradskom kulturno-prosvetnom televizijskom stanicom koja istražuje nove puteve i oblike televizijskih emisija iz slikarstva. U Njujorku je drukčije. Muzej savremene umetnosti koji je trebalo da postane inicijator u demonstraciji sličnih emisija, pre svih ih je započeo i pre svih ih prekinuo objašnjavajući to nepovoljnim rezultatima. Ali kada bi direktori muzeja bili otvoreniji, pre svega prema sebi samima, rekli bi; ~Mi ne umemo da radimo!” Istina, sada Muzej savremene umetnosti i Metropoliten muzej preduzimaju korake da isprave greške. Prikazivanje remek dela iz sala muzeja prevazilazi, po svome značaju, čiste spoznajne zadatke. Ja tvrdim da se čak uz ograničena sredstva u takvoj emisiji mogu koristiti svi tehnički metodi koji mogu pružiti gledaocu umetničke osobine slike, ideju umetnika i izazvati osećanja neposrednog posmatranja. Ponekad zadivljeni gledaoci pišu da im je ova ili neka druga emisija rasvetlila ne samo probleme umetnosti več je zahvatila i probleme života, postojanja, odnosno otkrila im je koliko je umetnost povezana sa životom. Na kraju bih hteo da kažem nekoliko reči o perspektivi televizijskih emisija o slikarskoj umetnosti. Neki smatraju da je za tehničko nesavršenstvo prikazivanja na ekranu kriva televizija. Nedostaci emisija posvećenih umetnosti javljaju se zbogtoga što se televizija bori protiv svojih sopstvenih prednosti da bi postigla naivni i štetni cilj verodostojnosti koja ide do naturalizma. Emitovanje ne može da izazove odgovarajuće emocije ako se stvaraoci odriču kvaliteta svojstvenih televiziji -

145