RTV Teorija i praksa

Hans Hajnc Štukenšmit

KLASIČNA I LAKA MUZIKA NA TELEVIZIJSKOM EKRANU

Nije mi jasno koji Ijudi sedaju pred televizor samo da bi čuli koncert Naravno to nisu ijubitelji snimljenih ploča koji, pre svega, cene mogučnost da od izabranih ploča sastave koncert po svome ukusu. Televizija omogučava da se gramofonske ploče mogu slušati u domačim uslovima, u kamernoj, intimnoj atmosferir-Cini mi se da je najznačajnija posledica širenja televizije procvat industrije domačih papuča, Ova porazna činjenica primećena je bukvalno svuda gde je televizija postala pristupačna svima. Gledanje i slušanje programa kod kuće ne izaziva kod čoveka želju da se praznično obuče da bi svojim izgledom podvukao značaj situacije. Ne sumnjam da će psihologija Ijudi, koji percepiraju umetnost odmarajući se, povuči za sobom za samu kuituru značajne i dobre posledice koje neče nikako imati isto značenje. Značajno je da se višak slobodnog vremena mnogo više popunjava sadržajima koji doprinose iscrpljenosti i isključenju, nego slobodno vreme čoveka koji mora da radi četrdeset osam časova nedeljno. Naravno, ova primedba se ne odnosi samo na televiziju, već i na bilo koju drugu umetnost koja se percepira u domaćim uslovima. Ona se naročito odnosi na muziku. Jedinstvena je u svojoj vrsti mogučnost koju radio pruža slušaocu - mogućnost da se potpuno koncentriše samo na zvuke i da prati tok muzičkog dela s partiturom u rukama, ali to se gotovo ne koristi. Pre svega slušanje muzičkog radio-programa teče paralelno sa razgovorima, sporednim poslovima i čak čitanjem novina. U odnosu na to televizija više zahteva pošto ona istovremeno deluje na dva čula - sluh i vid, Cini mi se da ne treba svu krivicu za percepiranje reprodukovanja umetničkih dela u kuči pomoću tehnike, svaljivati na slabost Ijudske psihe. „Kultura” je reč koju često upotrebljavamo uz glagole „razvijati” i „obrazovati”, a obrazovanje i briga isključuju bilo kakvu tendendju ka samospokojstvu. Učiti decu znači vaspitavati samog sebe. Samo uz ovaj uslov zreo čovek može da spase od propasti dečje duše. Ćini mi se da tendencija neprihvatanja klasične muzike u korist zabavne koja je zahvatila široke slojeve društva nije

147