RTV Teorija i praksa

prikladni, mada je kompletna serija podsećala na nekakvu bajku. Ako bismo uzeli primer iz engleske teledrame onda bi balet iz prirode u komadu Pitera Nikolsa Dan u predgrađu omogućio da se razvije osnovna tema - bekstvo u selo, dalje od gradske civilizacije - i istovremeno bi pomogao da se snažnije oseti karakter lica. Ukoliko emitovanje baleta pretenduje na uspeh mora da se oslanja ne samo na koreografiju već i na autorovu ideju u celini. Auditorij je fasciniran muzičkim emisijama. Čini mi se da bi i emitovanje baleta sa malom trupom učesnika moglo da osvoji veliki auditorij ako bi usvojilo metode koje koriste za veliki muzićki šou. Emitovanje baleta iz veliMh dvorana imalo je uspeha upravo zato što je budilo uspomene starije generacije. Da li bi televizijski baletmogao samostalno da postoji ne oslanjajući se na konkretni sadržaj? Naravno da ne bi mogao ukoliko želi da bude nešto više od onoga što je prijatno ili, možda, originalno, što unosi izvesnu raznolikost u opšti program televizije. Svaki televizijski balet treba uvežbati u dekorima namenjenim upravo za televiziju bez obzira što to često stvara nesklad između dinamike igre i ogromne statičke ciklorame. Neophodno je podređivanje zahtevima prostora, ali zar se zadatak reditelja ne sastoji u tome da udahne život u svoje delo bez obzira na ograničenja? Televizija ne priznaje uslovnost koja je ekvivalentna pozorišnim pojmovima ~na sceni”, ili ograničenja u vidu kulisa. Ako scenografija ima određenu geografiju ona će neizostavno dopreti do gledaoca. Ako postoji igrač, televizijski gledalac treba da ga vidi. A on mora nekuda i da odlazi. Cesto možemo videti igrača koji jednostavno odlazi iza kamere, prema gledaocu: glumac tada ima zloban, smešan izraz lica, gleda vam pravo u oči ili izbegava vaš pogled. Čak i u filmu Marte Greem Nočno putovanje filmski metodi i uslovnosti su izmešani sa pozorišnim. Geografija scenografije nigde nije data u potpunosti. Koriste se čisto pozorišni dolasci i odlasci (za lica koja se javljaju u mašti Jokaste), međutim kulise se ne vide i ne mogu se zamisliti. Ovaj film nije ni snimak pozorišnog baleta, a nije ni film. U svim režijama, kako onima estradnog tipa ~pop” tako i ozbiljnim, nema nikalcvog razloga da se iz baleta isključi dekor - objekti, skulpture, oprema za domaćinstvo i sl. Statue u Nočnom putovanju su deo incenacije i istovremeno detalji koreografije.

154