RTV Teorija i praksa

Postoje pravila koja ograničavaju broj igrača na televiziji. Trideset ili pedeset Ijudi uz sve rekvizite obično pretvaraju ekran u nešto neobuhvatno, dok se igra, u kojoj učestvuje osam Ijudi, lako vizuelno percepira. Cour de balet je na televiziji bespolan, mada pojedine, ličnosti ne treba činiti takvima. Najinteresantnije predstavljanje Ijubavi na televiziji koje sam gledao bilo je na savremenom pa-de-de, a koreografija sa dve isprepletene ruke u Zaljubljenima x. Pintera bila je jedna od najboljih televizijskih predstava v smislu koreografskog rešenja. U njemu je svaki detalj radi je bio tesno povezan sa smelim koriščenjem koreografskih umetaka. Televizijski kadar ne mora da obuhvata celu figuru glumca. U jednoj epizodi Simfonije za usamljenog čoveka (koja je snimljena kao film) M. Bežar i njegov reditelj postižu izuzetan efekat prikazujuči kako se dva prsta dodiruju, a zatim se odvajaju kao da je među njima prsnula električna iskra. U filmu Svet balerine M. Greem, koji je specijalno snimljen za televiziju, u baletu učestvuju svi delovi tela. Reditelji smelo ograničavaju kadar detaljima, ali se dobija potpuno zadovoljavajuči konačan rezultat Danas televizijski balet mora aktivno da emituje radnje pomoću televizijske i filmske tehnike kao i pomoču pozorišnih sredstava. Uveren sam da je sa „kompleksom akvarijuma” povezano i staino sferno svetlo koje je standardno za sve baletske dekore kada se siluete osvetljavaju samo povremeno da bi se razlikovale. Variranje svetlosti stvara kontrast, podvlači detalj, razonodi, plaši itd. Elementarni, klasični metodi montaže, zamračenja, brisanja lika moraju biti primenjeni u emisijama o baletu. Pokreti mogu da se uspore ili übrzaju. Efekat koregorafije Majkla Kida u Lilu Ebneru sastoji se delimično u baletu datom u ritmu koji bez napora ne može da izvede nijedan glumac, dok, istovremeno, publika ovaj tempo ocenjuje kao spontan. Možda bi se za izvesne ciljeve svesno moglo izobličiti lice koje se prikazuje na televiziji? Najsnažniji doživljaj zla video sam na ekranu gledajuči iica koja su postajala potpuno crna i iz kojih je izbijao elektricitet Uveren sam da če na televiziji nači svoje mesto pop-balet, baleti-skečevi i baieti-satire (možda praćeni rečju). Bilo bi dobro da koreografe obučavaju za televizijsku režiju. Takođe sam uveren da će na televiziji nači svoje mesto i ozbiljan balet koji če stvarati sama televizija. Nije isključeno da če takav balet zahtevati reči. To nije jeres. Bežar već koristi komentare u svom Baletu XX veka. Jonesko je svojim tekstom, pokatkad

155