RTV Teorija i praksa

Ispitanicima je postavljeno pitanje koliko vremena posvećuju praćenju tri vrste medija, i bez obzira u koju svrhu (informisanje, obrazovanje, rekreacija i zabava, odmor itd.) Videti Tabelu IV.

Tabela IV

Posmatrajuči raspored odgovora na gornje pitanje, vredi se najpre podsetiti pravila da su Ijudi skloni da u istraživanjima ovog tipa prikažu sebe kao informisanije nego što u stvari jesu (mada ovde nije reč samo o informisanju). U tom smislu treba pomenuti i prisustvo činioca pretpostavljene poželjnosti koji ponekog ispitanika navodi da izjavi kako prati štampu i televiziju, mada to ne čini. U jednom drugom pitanju u kbjem se od ispitanika zahteva da navedu koje novine čitaju, postotak onih koji izjavljuju da ne čitaju uopšte novine veči je nego gore (33%). Verovatno da je u frekvenciji pračenja do 1 časa znatan broj onih koji to čine samo povremeno. Televiziju prati znatno veči broj ispitanika nego radio. Televizija se mnogo češće prati duže (mada iziskuje punu

9 Posebnim pitanjem smo ispitali frekvenciju praćenja pojedinih dnevnih i nedeljnih listova. Napominjemo da nismo uspeli da dobijemo precizne podatke o prodatom tiražu štampe na srpskohrvatskom, proizvedene izvan SAPV, a prodate u njoj. Prema jednoj proceni, taj tiraž je skoro dvostruko veći nego tiraž sve štampe proizvedene u SAPV (na svim jezicima). Naši podaci - s obzirom na predmet istraživanja - se odnose samo na štampu na srpskohrvatskom jeziku i kao da potvrđuju gornju procenu. Navodimo podatke o frekvenciji redovnog (5-7 puta nedeljno) praćenja štampe: .JDnevnik”- 14%, „Politika” - ll%,„Borba”- 1%, „Komunist” - 5%, „Poljoprivrednik” - 4%, „Večernje novosti” - 19%, „Politika Ekspres” - 13%, NIN - 7%, „Glas omladine” - 2%, „Ilustrovana Politika” - 11%.

181

PROSEČNO DNEVNO VREME PRAĆENJA POJEDINIH SREDSTAVA MASOVNIH KOMUNIKACIJA radio televizija štampa 9 - do 1 čas 19,9 7,5 48,4 - 1 do 3 časa 37,1 42,4 26,7 - 3 do 5 časova 13,0 36,1 3,1 - 5 i više časova 8,3 10,0 0,6 - ne prati i bez odgovora 21,7 4,0 21,2 (u procentima)